Europees Hof: Passagiers hebben ook recht op een vergoeding als hun vlucht vervroegd is
Recht op vergoeding bij vervroegde vlucht
Op basis van Verordening 261/2004 hebben passagiers recht op een vergoeding bij een aankomstvertraging van drie uur of meer. Het Europees Hof heeft vandaag besloten dat vliegtuigpassagiers niet alleen recht hebben op een vergoeding bij bovenstaande reden, maar ook als een vlucht met meer dan een uur is vervroegd. Een vervroegde vlucht van meer dan een uur staat in regelgeving nu gelijk aan een geannuleerde vlucht.
Volgens de Europese rechter ondervinden passagiers vervelende gevolgen van een vervroegde vlucht. Zij moeten namelijk hun plannen veranderen en daarbij is het mogelijk dat ze hun vlucht niet kunnen halen. Door de nieuwe regelgeving moet de airline ook in deze situatie een compensatie betalen. De kwestie kwam naar voren tijdens rechtszaken van onder meer Corendon Airlines, Eurowings en Austrian Airlines.
Wanneer heb je recht op een vergoeding als jouw vlucht meer dan een uur vervroegd is?
De vlucht wordt in dat geval beschouwd als een geannuleerde vlucht. Om recht te hebben op een vergoeding bij een geannuleerde vlucht, is het volgens Verordening 261/2004 van belang wanneer je geïnformeerd bent over de annulering van de vlucht. Vertrekt jouw vlucht van een EU-land of zou je van buiten de EU naar de EU vliegen met een Europese airline? Dan heb je recht op een vergoeding als:
- je tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd bent en je meer dan twee uur eerder vertrokken of vier uur later aangekomen bent
- je 7 dagen of korter voor vertrek geïnformeerd bent en je meer dan één uur eerder vertrokken of meer dan twee uur later aangekomen bent
Bent je meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd? Dan heb je geen recht op een vergoeding van €250, €400 of €600. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de afstand van de vlucht.
Vragen over jouw rechten van bij een vervroegde vlucht?
Heb je ook te maken gehad met een vervroegde vlucht? EUclaim helpt je graag. Neem gerust contact op met onze customer care via customercare@euclaim.nl of 088-0066466.
Meer over jouw rechten als vliegtuigpassagier
-
2021-04-22
Europees Hof: Passagiers recht op compensatie bij uitwijken van vlucht naar ander vliegveld
lees meer
-
2014-09-04
Europese Hof van Justitie: aankomsttijd vlucht is moment dat deuren open gaan
Zoals gisteren is vermeld in ons persbericht, heeft het Europese Hof van Justitie vandaag arrest gewezen met betrekking tot de vraag ‘wat is de aankomsttijd van een vlucht?’. Het Europese Hof van Justitie heeft besloten dat het moment waarop de deuren van het vliegtuig open gaan als aankomsttijd moet worden aangemerkt.
lees meer
Geschreven door Jerrymie Marcus
Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie.
Meer over Jerrymie