Düsseldorf en Keulen

Vrijwel alle vluchten gecancelled op luchthavens Düsseldorf en Keulen door staking

Wat zijn je rechten?

** Update: Op maandag 10 maart wordt er weer 24 uur gestaakt op tientallen Duitse luchthavens, waaronder Frankfurt, Hamburg, Düsseldorf en Keulen. BNR interviewde ons over deze situatie. **

Op maandag 24 februari wordt het luchtverkeer op de luchthavens van Düsseldorf en Keulen verstoord door een 24-uursstaking. Dit werd vrijdag bekend gemaakt nadat de onderhandelingen over de cao binnen de publieke sector waren vastgelopen.

Komende donderdag en vrijdag wordt er ook gestaakt op de luchthaven van München.

Wie staken deze week?

Er wordt gestaakt door het incheckpersoneel, grondafhandelaars en medewerkers die verantwoordelijk zijn voor het laden en lossen. In Keulen is de staking al op zondagavond begonnen, terwijl in Düsseldorf het werk vanaf maandagochtend wordt onderbroken.

Vakbonden eisen onder andere een loonsverhoging, drie extra verlof dagen en hogere toeslagen voor stressvolle banen.

Onder meer beveiligingsmedewerkers en grondpersoneel op de luchthaven in München, in het zuidoosten van Duitsland, leggen vanaf donderdagnacht 48 uur het werk neer. Volgens vakbond Verdi werd tijdens een vergelijkbare situatie twee jaar geleden de luchthaven gesloten.

Alternatieve vlucht of geld terug

Veel Nederlanders vliegen naar alle windrichtingen vanaf Keulen of Düsseldorf. Niet gek, dit kan honderden euro’s schelen. Maar wat als jouw vlucht door de staking niet doorgaat? De airline moet u een alternatieve vlucht bieden. Wilt u hier niet mee akkoord gaan?

Dat mag, dan heeft u recht op teruggave van uw ticketkosten. Als u vervolgens zelf een soortgelijk ticket boekt en er zijn meerkosten, dan kunt u het verschil terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij van uw originele vlucht.

Geen verdere vergoeding

De staking wordt gezien als een buitengewone omstandigheid: het is overmacht voor de luchtvaartmaatschappij. Hierdoor heeft u geen recht op verdere financiële compensatie van de airline. Wel heeft u recht op verzorging, denk hierbij aan eten, drinken of een hotelovernachting.

Mocht de luchtvaartmaatschappij deze ondersteuning niet bieden en u bent genoodzaakt zelf voor deze kosten op te draaien, dan is ons advies: bewaar alle bonnetjes. Als uw extra uitgaven meer dan €250 bedragen, kunnen wij helpen om deze kosten terug te vorderen.

Geschreven door Fleur van Leijsen

Fleur is junior marketeer bij EUclaim, combineert haar innovatieve inzichten met een passie voor passagiersrechten

Meer over Fleur
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel