Vueling vlucht landt op Brussel in plaats van Schiphol
Storing luchtverkeersleiding: geen recht op compensatie voor VY 8311
Vueling vlucht VY 8311 van Barcelona naar Amsterdam moest door een storing op Schiphol uitwijken naar Brussel.
Veel passagiers hebben vragen over het claimen van compensatie onder deze omstandigheden. We begrijpen dat dit voor veel ongemak heeft gezorgd, maar compensatie is in dit geval niet mogelijk.
Storing luchtverkeersleiding Schiphol
Op maandag 15 april 2024 moest vlucht VY 8311 van Vueling, die gepland stond om 19:25 te vertrekken vanuit Barcelona en om 21:55 aan te komen in Amsterdam, uitwijken naar Brussel.
Dit uitwijken was het gevolg van een storing bij de luchtverkeersleiding op Schiphol. Deze storing duurde uiteindelijk 2,5 uur en in die tussentijd konden verschillende vluchten niet landen en vertrekken.
De vlucht landde uiteindelijk om 23:44 in Brussel. Er mochten 100 passagiers het vliegtuig verlaten, zij konden met de bus mee naar Amsterdam, terwijl de andere 60 passagiers moesten wachten en uiteindelijk zonder verdere assistentie achterbleven.
Ga je binnenkort op reis? Krijg tot €600 compensatie
Laat geen geld liggen! Deel je vluchtdata alvast met ons. Als je vlucht vertraagd of geannuleerd wordt en je recht hebt op compensatie, dan helpen wij je meteen!
Deel je vluchtnummerGeen recht op compensatie
Volgens EU verordening 261/2004 hebben passagiers recht op compensatie bij lange vertragingen, annuleringen, of instapweigering onder normale omstandigheden.
Echter, deze regelgeving specificeert ook situaties van ‘buitengewone omstandigheden’ waarbij de luchtvaartmaatschappij geen compensatie verschuldigd is.
Buitengewone omstandigheden zijn situaties die buiten de controle van de luchtvaartmaatschappij liggen en die niet voorkomen hadden kunnen worden, zelfs als alle redelijke maatregelen waren genomen.
Een storing bij de luchtverkeersleiding, zoals in de nacht van 15 april op Schiphol, wordt beschouwd als zo’n buitengewone omstandigheid. Dit betekent dat Vueling, ondanks het ongemak dat de passagiers hebben ervaren, niet financieel verantwoordelijk kan worden gehouden voor de uitwijking naar Brussel.
Wij kunnen hier ook niet bij helpen.
Wat kunt u wel doen?
Hoewel compensatie niet mogelijk is, heeft u mogelijk recht op bepaalde vormen van bijstand of kunt u aanspraak maken op vergoeding van specifieke extra gemaakte kosten.
Wij raden alle getroffen passagiers aan om direct contact op te nemen met Vueling voor informatie over dergelijke mogelijkheden. Het is belangrijk om bonnetjes en andere bewijzen van extra uitgaven te bewaren, zoals maaltijden of extra vervoerskosten, om uw claim te ondersteunen.
Begrijpelijke frustratie
We begrijpen dat de situatie rondom vlucht VY 8311 onaangenaam en frustrerend was voor velen. Helaas valt deze gebeurtenis onder de noemer van overmacht, waardoor compensatie niet mogelijk is.
Geschreven door Jerrymie Marcus
Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie.
Meer over Jerrymie