De zomer van 2023 in cijfers
Luchtvaartindustrie zegt op oude niveau te zijn, maar annuleringen bewijzen het tegendeel
Ieder najaar blikt EUclaim terug op de prestaties van de luchtvaartindustrie van afgelopen zomer. Welke airlines hebben de meeste vluchtproblemen gehad en op welke route was de langste vertraging? De prestatatie van de Nederlandse luchtvaartindustrie in 2023 cijfers.
De eerste conclusie die we kunnen trekken is: de zomer van 2023 is een stuk soepeler verlopen dan de chaoszomer van 2022. De kranten kopten deze zomer zelfs, dat de luchtvaartindustrie weer op het niveau van vóór de coronapandemie heeft gedraaid. En hoewel er wel een gelijkwaardig aantal vluchten werd ingepland… gingen zeker niet al die vluchten daadwerkelijk de lucht in. In juni, juli en augustus werden er maar liefst 2856 vluchten geannuleerd. Of dat er veel zijn? In 2018 en 2019 waren dit respectievelijk 1566 en 1528.
Verklaarbaar zijn de annuleringen wel. Heb jij het luchtvaarnieuws bijgehouden?
In juni werden in verband met slecht weer vliegrestricties opgelegd door de luchtverkeersleiding, begin juli kampten we met storm Poly – één van de zwaarste stormen van de afgelopen 50 jaar – en in augustus was er een technische storing bij de luchtverkeersleiding in Engeland.
Storm Poly scoorde maar liefst drie plekjes in de TOP 5 dagen met meeste vluchtproblemen van de zomer van 2023 met 4, 5 en 6 juli.
In de TOP 5 langste vertragingen van de zomer van 2023 lopen de vertragingen flink op. Op 28 juni deed je er met vlucht HV5508 28u en 13min over om van Amsterdam naar Innsbruck te komen. Annemiek van Vleuten zou op de fiets nog sneller in de Altstadt staan dan de passagiers van Transavia.
Pers
Vragen naar aanleiding van bovenstaand artikel? Neem contact op met onze persvoorlichter of flight intelligene specialist. Je vindt de contactgegevens hier.
Geschreven door Lisanne Verbeek
Marketingmanager Lisanne Verbeek heeft passie voor marketing en campers. Nu vecht ze voor de rechten van passagiers.
Meer over Lisanne