Aer Lingus vlucht geannuleerd
Krijg tot €600 vergoeding
Wat als mijn vlucht met Aer Lingus geannuleerd is?
Als Aer Lingus uw vlucht heeft geannuleerd, dan heeft u recht op een alternatieve vlucht. Aer Lingus moet u dit aanbieden, maar deze vlucht kan ook door een andere maatschappij wordne uitgevoerd.
Gaat u hier niet mee akkoord? Dan kunt u ervoor kiezen om uw geld terug te krijgen van uw ticket. Vervolgens kunt u zelf een ander ticket boeken, Aer Lingus moet u de meerprijs vergoeden.
Daarnaast kunt u in aanmerking komen voor een compensatiebedrag tot €600.
Heb ik recht op een vergoeding bij een annulering?
Als uw vlucht met Aer Lingus is geannuleerd, dan heeft u mogelijk recht op een vergoeding tot €600. Wanneer komt u in aanmerking?
- Uw vlucht is geannuleerd.
- De vlucht zou vertrekken of aankomen in een EU-land.
- Er is geen sprake van overmacht bij Aer Lingus.
Daarnaast is het belangrijk wanneer de annulering is doorgegeven:
- Geen recht op compensatie als u meer dan 14 dagen voor vertrek bent geïnformeerd.
- Recht op compensatie als u tussen 14 en 7 dagen voor vertrek bent geïnformeerd en uw vlucht meer dan 2 uur eerder vertrok of 4 uur later aankwam.
- Recht op compensatie als u minder dan 7 dagen voor vertrek bent geïnformeerd en uw vlucht 1 uur eerder vertrok of meer dan 2 uur later aankwam.
Hoeveel vergoeding krijg ik als mijn vlucht geannuleerd is?
De hoogte van de vergoeding is vastgelegd in de EU-wetgeving, het bedrag staat los van wat u voor uw ticket heeft betaald. De hoogte wordt bepaald aan de hand van de afstand van uw vlucht.
Check hieronder wat de afstand van uw vlucht is door de vertrek- en aankomstluchthaven te kiezen.
Hoogte vergoeding
per persoon
-
€250
Korte afstand
tot 1500 km
Bijv: Amsterdam – Barcelona
-
€400
Middellange afstand
1500 – 3500 km
Bijv: Amsterdam – Marrakesh
-
€600
Lange afstand
vanaf 3500 km
Bijv: Amsterdam – Singapore
* bij een afstand van minimaal 3.500 km en een vertraging tussen drie en vier uur, heeft u recht op 50% van de vergoeding
Annulering Aer Lingus komt door overmacht
Als uw vlucht geannuleerd is door een buitengewone omstandigheid heeft u geen recht op compensatie. Dit betekent dat de annulering niet de schuld is van Aer Lingus; ze hoeven geen vergoeding uit te keren.
Enkele voorbeelden van overmacht:
- Staking luchtverkeersleiding of douane
- Conflictsituaties zoals een oorlog of terrorisme
- Medische noodlanding
- Extreme weersomstandigheden
- Natuurrampen
Gaat uw vlucht niet door vanwege een staking? Check hier het laatste nieuws over de staking bij Aer Lingus en of een vergoeding mogelijk is.
Komt mijn geannuleerde vlucht in aanmerking voor een vergoeding?
EUclaim helpt u graag bij het claimen van een vergoeding. Check zelf of uw vlucht op de lijst staat.
De lijst is slechts een selectie. Als u uw vlucht niet kan vinden, kunt u handmatig zoeken, ook als het gaat om een vlucht verder in het verleden. U kunt namelijk tot 2 jaar na vluchtdatum een claim indienen.
Deze lijst is samengesteld op basis van onze eigen database. De gegevens in onze database zijn zeer betrouwbaar, waardoor we in juridische procedures een slagingspercentage van 97% hebben.
Extra kosten door geannuleerde vlucht Aer Lingus
Als uw vlucht is geannuleerd, dan heeft de luchtvaartmaatschappij een zorgplicht. Hier wordt niet altijd aan voldaan, waardoor het kan zijn dat u wordt opgezadeld met extra kosten. Denk hierbij aan:
- een overnachting
- vervoer van of naar het vliegveld
- eten en drinken
Er zijn situaties denkbaar waarbij u op tijd te horen hebt gekregen dat de vlucht niet doorgaat, en u bijvoorbeeld in uw hotel wacht op de volgende vlucht. Ook dan heeft u recht op verzorging.
Voldoen de airline hier niet aan en moet u alles zelf betalen? Bewaar dan de bonnetjes. Deze kunt u achteraf declareren.
Dit zeggen passagiers over EUclaim
Aer Lingus
Geschreven door Lisanne Verbeek
Marketingmanager Lisanne Verbeek heeft passie voor marketing en campers. Nu vecht ze voor de rechten van passagiers.
Meer over LisanneHulp nodig? Neem contact op
Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!