vertraging british airways annulering

Annulering British Airways

Mogelijk €600 per passagier vergoeding

Is uw British Airways vlucht geannuleerd? Krijg tot €600 compensatie. Check snel waar u recht op heeft.
Check uw vergoeding

786.386 tevreden passagiers

Wat moet ik doen als mijn vlucht met British Airways wordt geannuleerd?

Als uw vlucht met British Airways is geannuleerd, heeft u recht op een vervangende vlucht. Deze nieuwe vlucht moet zoveel mogelijk lijken op de oorspronkelijke vlucht wat betreft tijd en plaats van vertrek en aankomst.

Niet tevreden met het alternatief dat British Airways voorstelt? Dan heeft u het recht om de kosten van uw ticket terug te vragen.

Als u daarna zelf een andere vlucht boekt, moet British Airways de extra kosten van dit nieuwe ticket vergoeden, op voorwaarde dat de nieuwe vlucht zoveel mogelijk op de oorspronkelijke vlucht lijkt.

Ook kunt u recht hebben op een extra vergoeding die kan oplopen tot €600.

Heb ik recht op compensatie bij een annulering van British Airways?

Volgens EU Verordening 261 hebben passagiers onder bepaalde omstandigheden recht op compensatie bij geannuleerde vluchten. British Airways komt uit het Verenigd Koninkrijk en valt sinds Brexit niet meer onder de EU-wetgeving.

Voor British Airways-vluchten die vertrekken uit een EU-land geldt de Verordening 261 echter nog steeds, het vliegtuig vertrekt immers van EU-grondgebied.

Zelfde regels gelden in VK

Vliegt u van het Verenigd Koninkrijk naar de EU? Het VK heeft Regulation UK261, die precies dezelfde rechten biedt als de EU-regelgeving. Technisch gezien valt dit dan niet onder EU-wetgeving, maar uw rechten worden wel evengoed beschermd. EUclaim behandelt beide regelgevingen.

Om recht te hebben op compensatie moet je vlucht voldoen aan bepaalde voorwaarden die in EU Verordening 261 of Regulation UK261 zijn vastgelegd. Deze regels zijn bedoeld om de rechten van passagiers te beschermen.

Hoeveel compensatie krijg ik als mijn British Airways vlucht is geannuleerd?

De hoogte van de compensatie hangt af van de afstand van de vlucht en staat los van de ticketprijs. De regels hiervoor zijn vastgelegd in EU Verordening 261 of Regulation UK261. U kunt de afstand van de vlucht controleren door de vertrek- en aankomstluchthaven in te voeren.

Hoogte vergoeding
per persoon

  • flight

    €250

    Korte afstand

    tot 1500 km

    Bijv: Amsterdam – Londen

  • flight

    €400

    Middellange afstand

    1500 – 3500 km

    Bijv: Londen – Marrakesh

  • flight

    €600

    Lange afstand

    vanaf 3500 km

    Bijv: Londen – New York

* bij een afstand van minimaal 3.500 km en een vertraging tussen drie en vier uur, heeft u recht op 50% van de vergoeding

Wanneer heb ik recht op compensatie?

Hier zijn de belangrijkste situaties waarin je mogelijk recht hebt op compensatie:

  • Uw vlucht is geannuleerd.
  • De vlucht zou vertrekken vanuit de VK of een EU-land.
  • De annulering is niet veroorzaakt door een situatie buiten de controle van British Airways.

Het tijdstip waarop u wordt geïnformeerd over de annulering bepaalt of u recht heeft op compensatie en welke regels van toepassing zijn:

  • Meer dan 14 dagen voor vertrek bericht: geen recht op compensatie.
  • Tussen 14 en 7 dagen voor vertrek op de hoogte bericht: recht op compensatie als de vervangende vlucht meer dan 2 uur eerder vertrekt of 4 uur later aankomt.
  • Minder dan 7 dagen voor vertrek bericht: recht op compensatie als de vervangende vlucht meer dan 1 uur eerder vertrekt of meer dan 2 uur later aankomt.

Overmacht bij annulering door British Airways

Als uw vlucht is geannuleerd door omstandigheden die buiten de controle van British Airways liggen, heeft u geen recht op compensatie. Dit noemen we ‘overmacht’.

Voorbeelden van zulke situaties zijn:

  • stakingen van luchtverkeersleiding of douanepersoneel
  • politieke onrust
  • medische noodgevallen
  • extreme weersomstandigheden
  • natuurrampen

Deze lijst is niet volledig; er kunnen ook andere situaties zijn die als overmacht worden beschouwd.

Hoe kan ik checken of mijn vlucht in aanmerking komt?

Wij kunnen u helpen bij het indienen van een claim voor compensatie. Onze dienst is erop gericht om het claimproces zo eenvoudig mogelijk te maken. Met onze tool kunt u snel controleren of uw vlucht op de lijst van geannuleerde vluchten staat.

Wij zorgen ervoor dat u goed op de hoogte bent en nemen het werk uit handen om compensatie van British Airways te krijgen. 

De lijst is slechts een selectie. Als u uw vlucht niet kan vinden, kunt u handmatig zoeken, ook als het gaat om een vlucht verder in het verleden. U kunt namelijk tot 2 jaar na vluchtdatum een claim indienen.

Dankzij onze betrouwbare database behalen we een slagingspercentage van 97% in juridische procedures.

Extra kosten zoals eten, drinken en hotelovernachtingen

Bij een vluchtannulering heeft British Airways een zorgplicht naar passagiers. Dit betekent dat ze verantwoordelijk zijn voor het aanbieden van noodzakelijke voorzieningen tijdens de wachttijd.

Dit betekent bijvoorbeeld:

  • Hotelovernachtingen: Als je vanwege een lange vertraging moet overnachten.
  • Vervoer van en naar de luchthaven: Bijvoorbeeld de kosten voor een taxi of het openbaar vervoer.
  • Eten en drinken: Maaltijden en drankjes tijdens de wachttijd.

Als British Airways hier niet aan voldoet en u zelf kosten moet maken, bewaar dan altijd de bonnetjes. U kunt deze kosten achteraf declareren om een vergoeding te krijgen.

Veelgestelde vragen

  • Wat moet ik doen als ik mijn ticket met British Airways wil annuleren?

    Als je je British Airways ticket wilt annuleren, is het belangrijk om de annuleringsvoorwaarden van British Airways te controleren. Misschien heb je recht op een gedeeltelijke terugbetaling, afhankelijk van de tariefvoorwaarden en het type ticket dat je hebt geboekt.

  • Krijg ik geld terug bij een annulering van British Airways?

    Ja, als British Airways je vlucht heeft geannuleerd en je bent niet tevreden met het voorgestelde alternatief, heb je het recht om de kosten van je ticket terug te vragen. Neem hiervoor contact op met de klantenservice van British Airways.

  • Wat zijn de regels voor het reserveren van een stoel bij British Airways?

    Het is mogelijk om bij British Airways een stoel te reserveren, maar hiervoor kunnen extra kosten in rekening worden gebracht, vooral als u een Basic-ticket heeft geboekt. De kosten voor stoelreservering beginnen vanaf 8 euro voor Europese vluchten. Vanaf 24 uur voor vertrek, zodra de online check-in is geopend, kunt u gratis een stoel kiezen, tenzij u een Basic-ticket heeft waarbij een stoel automatisch aan u wordt toegewezen.

  • Wat zijn de regels voor afmeting handbagage bij British Airways?

    British Airways staat alle passagiers toe om één stuk handbagage en één klein persoonlijk voorwerp, zoals een handtas of laptop, mee aan boord te nemen. De maximale afmetingen voor de handbagage zijn 56 cm x 45 cm x 25 cm, terwijl het kleine persoonlijke voorwerp maximaal 40 cm x 30 cm x 15 cm mag zijn. Beide items mogen samen niet zwaarder zijn dan 23 kg. Deze afmetingen moeten strikt worden nageleefd om aan boord te mogen.

    British Airways staat alle passagiers toe om één stuk handbagage en één klein persoonlijk voorwerp, zoals een handtas of laptop, mee aan boord te nemen. De maximale afmetingen voor de handbagage zijn 56 cm x 45 cm x 25 cm, terwijl het kleine persoonlijke voorwerp maximaal 40 cm x 30 cm x 15 cm mag zijn. Beide items mogen samen niet zwaarder zijn dan 23 kg.

Dit zeggen passagiers over EUclaim

Gecontroleerd door Tjitze Noorderhaven

Tjitze Noorderhaven is uitvoerend directeur bij EUclaim en is een bekende naam in de luchtvaartindustrie. Hij verschijnt al tientallen jaren in buitenlandse media.

Meer over Tjitze

Hulp nodig? Neem contact op

Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!

Vragen? Chat of bel