Brussels Airlines vlucht geannuleerd
U heeft mogelijk recht op €600,- per persoon
Wat als mijn vlucht met Brussels Airlines geannuleerd is?
Als Brussels Airlines uw vlucht heeft geannuleerd, dan heeft u recht op een alternatieve vlucht. Ook al moet de vervangende vlucht door Brussels Airlines worden aangeboden, ze mogen ook een vlucht met een andere maatschappij aanbieden.
Gaat u hier niet mee akkoord? Dan kunt u ervoor kiezen om uw geld terug te krijgen van uw ticket. Vervolgens kunt u zelf een ander ticket boeken, Brussels Airlines moet u de meerprijs vergoeden.
Daarnaast kunt u in aanmerking komen voor een compensatiebedrag tot €600.
Heb ik recht op een vergoeding bij een annulering van Brussels Airlines?
Als uw vlucht met Brussels Airlines is geannuleerd, dan heeft u mogelijk recht op een vergoeding tot €600. Wanneer komt u in aanmerking?
- Uw vlucht is geannuleerd.
- De vlucht zou vertrekken of aankomen in een EU-land.
- Er is geen sprake van overmacht bij Brussels Airlines.
- U bent korter dan 14 dagen voor vertrek op de hoogte gesteld.
Hoeveel vergoeding krijg ik van Brussels Airlines als mijn vlucht geannuleerd is?
De hoogte van de vergoeding is vastgelegd in de EU-wetgeving, het bedrag staat los van wat u voor uw ticket heeft betaald. De hoogte wordt bepaald aan de hand van de afstand van uw vlucht.
Check hieronder wat de afstand van uw vlucht is door de vertrek- en aankomstluchthaven te kiezen.
Hoogte vergoeding
per persoon
-
€250
Korte afstand
tot 1500 km
Bijv: Brussel – Barcelona
-
€400
Middellange afstand
1500 – 3500 km
Bijv: Brussel – Marrakesh
-
€600
Lange afstand
vanaf 3500 km
Bijv: Brussel – Singapore
* bij een afstand van minimaal 3.500 km en een vertraging tussen drie en vier uur, heeft u recht op 50% van de vergoeding
Wat als er sprake is van overmacht bij Brussels Airlines?
Als uw vlucht geannuleerd is door een buitengewone omstandigheid heeft u geen recht op compensatie. Juridisch gezien is het niet de schuld van Brussels Airlines dat de vlucht niet doorgaat, ze hoeven geen vergoeding uit te keren.
Enkele voorbeelden waardoor u geen recht heeft op vergoeding:
- Staking luchtverkeersleiding of douane
- Conflictsituaties zoals een oorlog of terrorisme
- Medische noodlanding
- Extreme weersomstandigheden
- Natuurrampen
Gaat uw vlucht niet door vanwege een staking? Check hier het laatste nieuws over de staking bij Brussels Airlines en of een vergoeding mogelijk is.
Wanneer heeft Brussels Airlines u geïnformeerd over de annulering?
Heeft Brussels Airlines uw vlucht geannuleerd? Dan heeft u de keuze om uw geld terug te krijgen, of om een andere vlucht te accepteren.
Daarnaast heeft u mogelijk recht op een financiële vergoeding. Om dit te bepalen is het belangrijk wanneer u over de annulering bent geïnformeerd.
- Langer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd? Dan is er geen recht op vergoeding.
- Tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en meer dan 2 uur eerder vertrokken of minimaal 4 uur later aangekomen? U heeft wel recht op een vergoeding.
- Korter dan 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en meer dan 1 uur eerder vertrokken of minimaal 2 uur later aangekomen? U heeft wel recht op een vergoeding.
Komt mijn geannuleerde vlucht in aanmerking voor een vergoeding?
EUclaim helpt u graag bij het claimen van een vergoeding. Check zelf of uw vlucht op de lijst staat.
De lijst is slechts een selectie. Als u uw vlucht niet kan vinden, kunt u handmatig zoeken, ook als het gaat om een vlucht verder in het verleden. U kunt namelijk tot 2 jaar na vluchtdatum een claim indienen.
Deze lijst is samengesteld op basis van onze eigen database. De gegevens in onze database zijn zeer betrouwbaar, waardoor we in juridische procedures een slagingspercentage van 97% hebben.
Extra kosten door vertraging Brussels Airlines
Als uw vlucht significant vertraagd is, of zelfs geannuleerd wordt, dan heeft de luchtvaartmaatschappij een zorgplicht. Hier wordt niet altijd aan voldaan, waardoor het kan zijn dat u wordt opgezadeld met extra kosten. Denk hierbij aan:
- een overnachting
- vervoer van of naar het vliegveld
- eten en drinken
Er zijn situaties denkbaar waarbij u op tijd te horen hebt gekregen dat de vlucht niet doorgaat, en u bijvoorbeeld in uw hotel wacht op de volgende vlucht. Ook dan heeft u recht op verzorging.
Voldoet de airline hier niet aan en moet u alles zelf betalen? Bewaar dan de bonnetjes. Deze kunt u achteraf declareren.
Dit zeggen passagiers over EUclaim
Gecontroleerd door Tjitze Noorderhaven
Tjitze Noorderhaven is uitvoerend directeur bij EUclaim en is een bekende naam in de luchtvaartindustrie. Hij verschijnt al tientallen jaren in buitenlandse media.
Meer over TjitzeHulp nodig? Neem contact op
Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!