Icelandair vlucht geannuleerd
U heeft mogelijk recht op €600 per persoon
Mijn vlucht met Icelandair is geannuleerd, wat nu?
Als Icelandair uw vlucht heeft geannuleerd, dan heeft u recht op een alternatieve vlucht. Gaat u hier niet mee akkoord? Dan kunt u ervoor kiezen om uw geld terug te krijgen van uw ticket.
Vervolgens kunt u zelf een ander ticket boeken, Icelandair moet u de meerprijs vergoeden. Ook kunt u in aanmerking komen voor een compensatie voor uw verloren tijd, deze vergoeding kan oplopen tot €600.
Heb ik recht op een vergoeding als Icelandair de vlucht annuleert?
Als uw vlucht met Icelandair is geannuleerd, dan heeft u mogelijk recht op een vergoeding tot €600. Wanneer komt u in aanmerking?
- Uw vlucht is geannuleerd.
- De vlucht zou vertrekken of aankomen in een EU-land.
- Er is geen sprake van overmacht bij Icelandair.
- U bent korter dan 14 dagen voor vertrek op de hoogte gesteld.
Hoeveel vergoeding krijg ik van Icelandair als mijn vlucht geannuleerd is?
De hoogte van de vergoeding is vastgelegd in EU Verordening 261, dit bedrag staat los van wat u voor uw ticket heeft betaald. De hoogte wordt namelijk bepaald aan de hand van de afstand van uw vlucht.
Check hieronder wat de afstand van uw vlucht is door de vertrek- en aankomstluchthaven te kiezen.
Hoogte vergoeding
per persoon
-
€250
Korte afstand
tot 1500 km
Bijv: Amsterdam – Barcelona
-
€400
Middellange afstand
1500 – 3500 km
Bijv: Amsterdam – Marrakesh
-
€600
Lange afstand
vanaf 3500 km
Bijv: Amsterdam – Singapore
Staat uw vlucht hier tussen?
In de lijst hieronder vindt u alle geannuleerde vluchten van Icelandair. Let wel, de lijst is een selectie. Als u uw vlucht niet kan vinden, kunt u handmatig zoeken, ook als het gaat om een vlucht verder in het verleden. U kunt namelijk tot 2 jaar na vluchtdatum een claim indienen.
Deze lijst is samengesteld op basis van onze eigen database. De gegevens in onze database zijn zeer betrouwbaar, waardoor we in juridische procedures een slagingspercentage van 97% hebben.
Extra kosten door vertraging Icelandair
Als uw vlucht significant vertraagd is, of zelfs geannuleerd wordt, dan heeft de luchtvaartmaatschappij een zorgplicht. Hier wordt niet altijd aan voldaan, waardoor het kan zijn dat u wordt opgezadeld met extra kosten. Denk hierbij aan:
- een overnachting
- vervoer van of naar het vliegveld
- eten en drinken
Er zijn situaties denkbaar waarbij u op tijd te horen hebt gekregen dat de vlucht niet doorgaat, en u bijvoorbeeld in uw hotel wacht op de volgende vlucht. Ook dan heeft u recht op verzorging.
Voldoen de airline hier niet aan en moet u alles zelf betalen? Bewaar dan de bonnetjes. Deze kunt u achteraf declareren.
Dit zeggen passagiers over EUclaim
Gecontroleerd door Paul Vaneker
Paul Vaneker is Senior Flight Intelligence en heeft bij KLM en Transavia gewerkt. Verschijnt veel in de media om op te komen voor rechten van passagiers.
Meer over PaulHulp nodig? Neem contact op
Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!