Beautiful Portofino (Liguria, Italy) Ita Aiways vertraging

Ita Airways vlucht geannuleerd

Krijg tot €600 vergoeding

Is uw vlucht met Ita Airways geannuleerd? Check meteen of u recht heeft op een vergoeding. Deze kan oplopen tot €600.
Check uw vlucht

786.386 tevreden passagiers

Mjin vlucht met Ita Airways is geannuleerd, wat moet ik doen? 

Als Ita Airways uw vlucht heeft geannuleerd, dan heeft u recht op een alternatieve vlucht. 

Gaat u hier niet mee akkoord? Dan kunt u ervoor kiezen om uw geld terug te krijgen van uw ticket. Vervolgens kunt u zelf een ander ticket boeken, Ita Airways moet u de meerprijs vergoeden.

Daarnaast kunt u in aanmerking komen voor een compensatiebedrag tot €600.

Heb ik recht op een vergoeding bij een annulering van Ita Airways?

Als uw vlucht met Ita Airways is geannuleerd, dan heeft u mogelijk recht op een vergoeding tot €600. Wanneer komt u in aanmerking?

  1. Uw vlucht is geannuleerd.
  2. De vlucht zou vertrekken of aankomen in een EU-land.
  3. Er is geen sprake van overmacht bij Ita Airways.

Daarnaast is het belangrijk wanneer de annulering is doorgegeven:

  • Geen recht op compensatie als u meer dan 14 dagen voor vertrek bent geïnformeerd.
  • Recht op compensatie als u tussen 14 en 7 dagen voor vertrek bent geïnformeerd en uw vlucht meer dan 2 uur eerder vertrok of 4 uur later aankwam.
  • Recht op compensatie als u minder dan 7 dagen voor vertrek bent geïnformeerd en uw vlucht 1 uur eerder vertrok of meer dan 2 uur later aankwam.

Hoeveel vergoeding krijg ik als mijn vlucht geannuleerd is?

De hoogte van de vergoeding is vastgelegd in de EU-wetgeving, het bedrag staat los van wat u voor uw ticket heeft betaald. De hoogte wordt bepaald aan de hand van de afstand van uw vlucht.

Check hieronder wat de afstand van uw vlucht is door de vertrek- en aankomstluchthaven te kiezen.

Hoogte vergoeding
per persoon

  • flight

    €250

    Korte afstand

    tot 1500 km

    Bijv: Amsterdam – Berlijn

  • flight

    €400

    Middellange afstand

    1500 – 3500 km

    Bijv: Amsterdam – Lissabon

  • flight

    €600

    Lange afstand

    vanaf 3500 km

    Bijv: Amsterdam – Singapore

* bij een afstand van minimaal 3.500 km en een vertraging tussen drie en vier uur, heeft u recht op 50% van de vergoeding

Wat als er sprake is van overmacht?

Als uw vlucht geannuleerd is door een buitengewone omstandigheid heeft u geen recht op compensatie. Dit betekent dat de annulering niet de schuld is van Ita Airways; ze hoeven geen vergoeding uit te keren.

Enkele voorbeelden van overmacht:

  • Staking luchtverkeersleiding of douane
  • Conflictsituaties zoals een oorlog of terrorisme
  • Medische noodlanding
  • Extreme weersomstandigheden
  • Natuurrampen

Gaat uw vlucht niet door vanwege een staking? Check hier het laatste nieuws over de staking bij Ita Airways en of een vergoeding mogelijk is. 

Hoe kan ik een claim indienen bij Ita Airways?

EUclaim helpt u graag bij het claimen van een vergoeding. Check zelf of uw vlucht op de lijst staat. Zoek uw vlucht en dien een claim in. Staat uw vlucht hier niet tussen? U kunt ook handmatig zoeken.

De lijst is slechts een selectie. Als u uw vlucht niet kan vinden, kunt u handmatig zoeken, ook als het gaat om een vlucht verder in het verleden. U kunt namelijk tot 2 jaar na vluchtdatum een claim indienen.

Extra kosten door geannuleerde vlucht Ita Airways

Als uw vlucht is geannuleerd, dan heeft de luchtvaartmaatschappij een zorgplicht. Hier wordt niet altijd aan voldaan, waardoor het kan zijn dat u wordt opgezadeld met extra kosten. Denk hierbij aan:

  • een overnachting
  • vervoer van of naar het vliegveld
  • eten en drinken 

Er zijn situaties denkbaar waarbij u op tijd te horen hebt gekregen dat de vlucht niet doorgaat, en u bijvoorbeeld in uw hotel wacht op de volgende vlucht. Ook dan heeft u recht op verzorging.

Voldoen de airline hier niet aan en moet u alles zelf betalen? Bewaar dan de bonnetjes. Deze kunt u achteraf declareren.  

Dit zeggen passagiers over EUclaim

Gecontroleerd door Paul Vaneker

Paul Vaneker is Senior Flight Intelligence en heeft bij KLM en Transavia gewerkt. Verschijnt veel in de media om op te komen voor rechten van passagiers.

Meer over Paul

Hulp nodig? Neem contact op

Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!

Vragen? Chat of bel