lufthansa vliegtuig op vliegveld vanwege annulering

Lufthansa vlucht geannuleerd

U heeft mogelijk recht op €600 per persoon

Is uw vlucht met Lufthansa geannuleerd? Check of u recht heeft op een vergoeding, deze kan oplopen tot €600.
Check uw vlucht

786.386 tevreden passagiers

Wat als mijn vlucht met Lufthansa geannuleerd is?

Als Lufthansa uw vlucht heeft geannuleerd, dan heeft u recht op een alternatieve vlucht. Ook al moet de vervangende vlucht door Lufthansa worden aangeboden, ze mogen u ook een vlucht van een andere maatschappij aanbieden.

Gaat u hier niet mee akkoord? Dan kunt u ervoor kiezen om uw geld terug te krijgen van uw ticket. Vervolgens kunt u zelf een ander ticket boeken, Lufthansa moet u de meerprijs vergoeden.

Daarnaast kunt u in aanmerking komen voor een compensatiebedrag tot €600.

Heb ik recht op een vergoeding bij een annulering van Lufthansa?

Als uw vlucht met Lufthansa is geannuleerd, dan heeft u mogelijk recht op een vergoeding tot €600. Wanneer komt u in aanmerking?

  1. Uw vlucht is geannuleerd.
  2. De vlucht zou vertrekken of aankomen in een EU-land.
  3. Er is geen sprake van overmacht bij Lufthansa.
  4. U bent korter dan 14 dagen voor vertrek op de hoogte gesteld.

Hoeveel vergoeding krijg ik van Lufthansa als mijn vlucht geannuleerd is?

De hoogte van de vergoeding is vastgelegd in EU Verordening 261, dit bedrag staat los van wat u voor uw ticket heeft betaald. De hoogte wordt namelijk bepaald aan de hand van de afstand van uw vlucht.

Check hieronder wat de afstand van uw vlucht is door de vertrek- en aankomstluchthaven te kiezen.

Hoogte vergoeding
per persoon

  • flight

    €250

    Korte afstand

    tot 1500 km

    Bijv: Amsterdam – Barcelona

  • flight

    €400

    Middellange afstand

    1500 – 3500 km

    Bijv: Amsterdam – Marrakesh

  • flight

    €600

    Lange afstand

    vanaf 3500 km

    Bijv: Amsterdam – Singapore

* bij een afstand van minimaal 3.500 km en een vertraging tussen drie en vier uur, heeft u recht op 50% van de vergoeding

Wat als er sprake is van overmacht bij Lufthansa?

Als uw vlucht geannuleerd is door een buitengewone omstandigheid heeft u geen recht op compensatie. De annulering komt dan niet door handelen van Lufthansa, ze hoeven geen vergoeding uit te keren.

Enkele voorbeelden van buitengewone omstandigheden:

  • Staking luchtverkeersleiding of douane
  • Conflictsituaties zoals een oorlog of terrorisme
  • Medische noodlanding
  • Extreme weersomstandigheden
  • Natuurrampen

Gaat uw vlucht niet door vanwege een staking? Check hier het laatste nieuws over de staking bij Lufthansa en of een vergoeding mogelijk is. 

Wanneer heeft Lufthansa u geïnformeerd over de annulering?

Heeft Lufthansa uw vlucht geannuleerd? Dan heeft u de keuze om uw geld terug te krijgen, of om een andere vlucht te accepteren.

Daarnaast heeft u mogelijk recht op een financiële vergoeding. Om dit te bepalen is het belangrijk wanneer u over de annulering bent geïnformeerd.

  • Langer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd? Dan is er geen recht op vergoeding.
  • Tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en meer dan 2 uur eerder vertrokken of minimaal 4 uur later aangekomen? U heeft wel recht op een vergoeding.
  • Korter dan 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en meer dan 1 uur eerder vertrokken of minimaal 2 uur later aangekomen? U heeft wel recht op een vergoeding.

Komt mijn geannuleerde vlucht in aanmerking voor een vergoeding?

EUclaim helpt u graag bij het claimen van een vergoeding. Check zelf of uw vlucht op de lijst staat.

De lijst is slechts een selectie. Als u uw vlucht niet kan vinden, kunt u handmatig zoeken, ook als het gaat om een vlucht verder in het verleden. U kunt namelijk tot 2 jaar na vluchtdatum een claim indienen.

Deze lijst is samengesteld op basis van onze eigen database. De gegevens in onze database zijn zeer betrouwbaar, waardoor we in juridische procedures een slagingspercentage van 97% hebben.

Extra kosten door vertraging Lufthansa

Als uw vlucht significant vertraagd is, of zelfs geannuleerd wordt, dan heeft de luchtvaartmaatschappij een zorgplicht. Hier wordt niet altijd aan voldaan, waardoor het kan zijn dat u wordt opgezadeld met extra kosten. Denk hierbij aan:

  • een overnachting
  • vervoer van of naar het vliegveld
  • eten en drinken 

Er zijn situaties denkbaar waarbij u op tijd te horen hebt gekregen dat de vlucht niet doorgaat, en u bijvoorbeeld in uw hotel wacht op de volgende vlucht. Ook dan heeft u recht op verzorging.

Voldoen de airline hier niet aan en moet u alles zelf betalen? Bewaar dan de bonnetjes. Deze kunt u achteraf declareren.  

Dit zeggen passagiers over EUclaim

Geschreven door Jerrymie Marcus

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie.

Meer over Jerrymie

Hulp nodig? Neem contact op

Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!

Vragen? Chat of bel