Royal Air Maroc annulering
Zo krijgt u €600 compensatie
Wat moet ik doen bij een annnulering van Royal Air Maroc?
Als uw vlucht met Royal Air Maroc door een annulering niet doorgaat, heeft u recht op een vervangende vlucht. Deze vervangende vlucht dient zoveel mogelijk te lijken op uw oorspronkelijke vlucht wat betreft tijd en locatie van vertrek en aankomst.
Bent u niet tevreden met het voorgestelde alternatief? Dan heeft u het recht om de kosten van uw ticket terug te vragen.
Mocht u daarna zelf een andere vlucht boeken, dan is Royal Air Maroc verplicht om de extra kosten van dit nieuwe ticket te vergoeden. Hierbij geldt dat de vervangende vlucht zoveel mogelijk overeen moet komen met het origineel.
Daarnaast kunt u aanspraak maken op een vergoeding die kan oplopen tot €600.
Heb ik recht op vergoeding bij een annulering van Royal Air Maroc?
De Europese Unie heeft in EU Verordening 261 vastgelegd dat passagiers onder bepaalde omstandigheden recht hebben op compensatie als hun vlucht wordt geannuleerd.
Hoewel Royal Air Maroc geen Europese luchtvaartmaatschappij is maar uit Marokko komt, valt zij onder deze verordening wanneer de vlucht vertrekt vanuit een EU-land, bijvoorbeeld een vlucht van Amsterdam naar een bekende stad zoals Casablanca of Marrakesh.
Vluchten vanuit Marokko naar de EU vallen echter niet onder deze regelgeving.
Uw vlucht moet aan bepaalde voorwaarden voldoen om recht te hebben op compensatie volgens EU Verordening 261, die is ontworpen om passagiersrechten te beschermen.
Komt mijn situatie in aanmerking voor compensatie?
Hieronder vindt u de belangrijkste situaties waarin u mogelijk recht heeft op compensatie:
- Uw vlucht is geannuleerd.
- De vlucht zou vertrekken vanuit een EU-land.
- De annulering is niet veroorzaakt door buitengewone omstandigheden.
Het moment waarop u geïnformeerd wordt over de annulering bepaalt of u recht heeft op compensatie en onder welke voorwaarden. De regels zijn als volgt:
- Meer dan 14 dagen voor vertrek geïnformeerd: Geen recht op compensatie.
- Tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd: U heeft recht op compensatie als de vervangende vlucht meer dan 2 uur eerder vertrekt of 4 uur later aankomt.
- Minder dan 7 dagen voor vertrek geïnformeerd: U heeft recht op compensatie als de vervangende vlucht meer dan 1 uur eerder vertrekt of meer dan 2 uur later aankomt.
Hoeveel compensatie krijg ik als mijn Royal Air Maroc vlucht is geannuleerd?
De hoogte van de compensatie die u kunt ontvangen is vastgelegd in EU Verordening 261 en staat los van de ticketprijs. De vergoeding is afhankelijk van de afstand van uw vlucht.
U kunt hieronder de afstand van uw vlucht controleren door de vertrek- en aankomstluchthaven in te voeren.
Hoogte vergoeding
per persoon
-
€250
Korte afstand
tot 1500 km
Bijv: Amsterdam – Barcelona
-
€400
Middellange afstand
1500 – 3500 km
Bijv: Amsterdam – Marrakesh
-
€600
Lange afstand
vanaf 3500 km
Bijv: Amsterdam – Dubai
Overmacht bij Royal Air Maroc annulering
Als uw vlucht is geannuleerd door omstandigheden die buiten de macht van Royal Air Maroc liggen, heeft u geen recht op compensatie. Dit betekent dat de annulering het gevolg is van buitengewone situaties, ofwel overmacht voor de luchtvaartmaatschappij.
Voorbeelden van dergelijke situaties zijn:
- stakingen van luchtverkeersleiding of douanepersoneel
- politieke onrust
- medische noodgevallen
- extreme weersomstandigheden
- natuurrampen
Deze lijst is niet uitputtend en er kunnen ook andere omstandigheden zijn die als overmacht worden beschouwd.
Vind mijn vlucht
EUclaim staat voor u klaar om te helpen bij het claimen van een vergoeding. Onze dienstverlening is erop gericht om uw claim zo soepel mogelijk te laten verlopen, en we bieden u de mogelijkheid om eenvoudig te controleren of uw vlucht op de lijst van geannuleerde vluchten staat.
Met de gebruiksvriendelijke tool hieronder kunt u snel nagaan of u recht heeft op compensatie. Wij zorgen ervoor dat u goed geïnformeerd bent en begeleiden u tijdens het gehele proces om uw compensatie te verkrijgen.
Extra kosten eten, drinken en hotel
Bij annulering van uw vlucht heeft Royal Air Maroc een zorgplicht richting haar passagiers. Dit betekent dat de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor het aanbieden van noodzakelijke voorzieningen gedurende de wachttijd.
Helaas wordt hier niet altijd volledig aan voldaan, waardoor u mogelijk zelf extra kosten moet maken, zoals:
- Hotelovernachtingen: Wanneer een overnachting noodzakelijk is vanwege een lange vertraging.
- Vervoer van en naar de luchthaven: Bijvoorbeeld kosten voor een taxi of openbaar vervoer.
- Eten en drinken: Maaltijden en drankjes gedurende de wachttijd.
Als Royal Air Maroc niet aan deze zorgplicht voldoet en u zelf de kosten moet maken, bewaar dan altijd de bonnetjes. U kunt deze kosten achteraf bij ons declareren om een vergoeding te krijgen.
Vragen over annulering Royal Air Maroc
-
Wat moet ik doen als ik mijn Royal Air Maroc ticket wil annuleren?
Als u uw Royal Air Maroc ticket wilt annuleren, is het belangrijk om de annuleringsvoorwaarden van Royal Air Maroc te controleren. Mogelijk heeft u recht op een gedeeltelijke terugbetaling, afhankelijk van de tariefvoorwaarden en het type ticket dat u heeft geboekt.
-
Kan ik mijn geld terugkrijgen voor geannuleerde Royal Air Maroc tickets?
Ja, als Royal Air Maroc uw vlucht heeft geannuleerd en u bent niet tevreden met het voorgestelde alternatief, heeft u het recht om de kosten van uw Royal Air Maroc tickets terug te vragen. U kunt contact opnemen met de klantenservice van Royal Air Maroc om een terugbetaling te regelen.
-
Hoe boek ik een nieuwe vlucht als mijn Fly Royal Air Maroc vlucht is geannuleerd?
Wanneer uw Fly Royal Air Maroc vlucht is geannuleerd, biedt Royal Air Maroc vaak een alternatief aan.
Als u dit alternatief niet wilt accepteren, kunt u zelf een nieuwe vlucht boeken. Eventuele extra kosten van de nieuwe vlucht kunt u mogelijk declareren, mits deze in lijn liggen met het oorspronkelijke reisschema.
Dit zeggen passagiers over EUclaim
Geschreven door Jerrymie Marcus
Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie.
Meer over JerrymieHulp nodig? Neem contact op
Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!