Surinam Airways annulering
Mogelijk €600 per passagier vergoeding
Wat te doen als uw vlucht met Surinam Airways is geannuleerd?
Als Surinam Airways uw vlucht heeft geannuleerd, heeft u recht op een alternatieve vlucht. Dit betekent dat u een vergelijkbare vlucht krijgt aangeboden die qua tijd en bestemming zoveel mogelijk overeenkomt met uw oorspronkelijke vlucht.
Gaat u niet akkoord met het geboden alternatief? Dan kunt u ervoor kiezen om uw geld terug te krijgen van uw ticket. Boekt u vervolgens zelf een ander ticket, dan moet Surinam Airways u de meerprijs vergoeden.
Daarnaast kunt u mogelijk in aanmerking komen voor een compensatiebedrag tot €600, afhankelijk van de omstandigheden van de annulering.
Heb ik recht op een vergoeding bij een annulering van Surinam Airways?
De Europese Unie heeft dit recht vastgelegd in EU Verordening 261, die bepaalt dat passagiers onder bepaalde omstandigheden recht hebben op compensatie voor geannuleerde vluchten.
Dit geldt echter alleen voor vluchten die vertrekken vanuit een EU-land, zoals Nederland. Vluchten vanuit Suriname naar Nederland vallen hier niet onder.
U komt mogelijk in aanmerking voor een vergoeding in de volgende situaties:
- Uw vlucht is geannuleerd.
- De vlucht zou vertrekken uit een EU-land
- Er is geen sprake van overmacht bij Surinam Airways.
Daarnaast is het belangrijk wanneer de annulering aan u is doorgegeven:
- Geen recht op compensatie als u meer dan 14 dagen voor vertrek bent geïnformeerd.
- Recht op compensatie als u tussen 14 en 7 dagen voor vertrek bent geïnformeerd en uw vervangende vlucht meer dan 2 uur eerder vertrekt of 4 uur later aankomt.
- Recht op compensatie als u minder dan 7 dagen voor vertrek bent geïnformeerd en uw vervangende vlucht 1 uur eerder vertrekt of meer dan 2 uur later aankomt.
Hoeveel vergoeding krijg ik als mijn Surinam Airways vlucht is geannuleerd?
De hoogte van de vergoeding is vastgelegd in EU Verordening 261 en staat los van wat u voor uw ticket heeft betaald. Het bedrag wordt bepaald op basis van de afstand van uw vlucht. U kunt hieronder de afstand van uw vlucht controleren door de vertrek- en aankomstluchthaven te kiezen.
Hoogte vergoeding
per persoon
-
€250
Korte afstand
tot 1500 km
Bijv: Amsterdam – Barcelona
-
€400
Middellange afstand
1500 – 3500 km
Bijv: Amsterdam – Marrakesh
-
€600
Lange afstand
vanaf 3500 km
Bijv: Amsterdam – Paramaribo
* bij een afstand van minimaal 3.500 km en een vertraging tussen drie en vier uur, heeft u recht op 50% van de vergoeding
Annulering door Surinam Airways vanwege overmacht
Als uw vlucht is geannuleerd door een buitengewone omstandigheid, heeft u geen recht op compensatie. Dit betekent dat de annulering buiten de schuld van Surinam Airways ligt en dat zij geen vergoeding verschuldigd zijn.
Voorbeelden van overmacht
- Staking van luchtverkeersleiding of douane
- Conflictsituaties zoals oorlog of terrorisme
- Medische noodlandingen
- Weersomstandigheden zoals een storm
- Natuurrampen zoals een vulkaanuitbarsting
Deze lijst is niet uitputtend; er kunnen ook andere situaties zijn die als overmacht worden beschouwd.
Komt mijn geannuleerde vlucht in aanmerking voor een vergoeding?
EUclaim helpt u graag bij het claimen van een vergoeding. U kunt zelf controleren of uw vlucht op de lijst staat.
De lijst is slechts een selectie. Als u uw vlucht niet kunt vinden, kunt u handmatig zoeken, ook voor vluchten verder in het verleden. U kunt namelijk tot 2 jaar na de vluchtdatum een claim indienen.
Dankzij onze betrouwbare database, die is opgebouwd uit jarenlange verzameling van vluchtgegevens en annuleringen, behalen we een slagingspercentage van 97% in juridische procedures.
Dit helpt ons om sterke claims in te dienen en onze klanten de hoogste kans op compensatie te bieden.
Extra kosten door annulering van Surinam Airways
Als uw vlucht is geannuleerd, heeft Surinam Airways een zorgplicht. Hier wordt echter niet altijd aan voldaan, waardoor u mogelijk wordt geconfronteerd met extra kosten. Denk hierbij aan:
- een overnachting
- vervoer van of naar het vliegveld
- eten en drinken
Zelfs als u tijdig te horen hebt gekregen dat de vlucht niet doorgaat en u bijvoorbeeld in uw hotel moet wachten op een volgende vlucht, heeft u recht op verzorging. Voldoet Surinam Airways hier niet aan en moet u zelf de kosten betalen?
Bewaar dan de bonnetjes, want deze kunt u achteraf declareren.
Dit zeggen passagiers over EUclaim
Gecontroleerd door Hendrik Noorderhaven
Hendrik Noorderhaven is de CEO van EUclaim. Hij houdt zich al decennia bezig met de rechten van passagiers. Spreekt regelmatig met de media.
Meer over HendrikHulp nodig? Neem contact op
Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!