vertraging united airlines

United Airlines vlucht geannuleerd

Mogelijk €600 vergoeding

Is uw United Airlines vlucht geannuleerd? Mogelijk heeft u recht op een vergoeding. Check meteen uw compensatie.
Check uw compensatie

786.386 tevreden passagiers

Wat moet ik doen als mijn vlucht met United Airlines geannuleerd is?

Als uw vlucht met United Airlines geannuleerd wordt, heeft u recht op een vervangende vlucht. United Airlines moet u een alternatief aanbieden, wat eventueel door een andere luchtvaartmaatschappij kan worden uitgevoerd. 

Bent u niet tevreden met het voorgestelde alternatief? Dan kunt u ervoor kiezen om uw ticket volledig terugbetaald te krijgen.

Boekt u zelf een nieuwe vlucht, dan is United Airlines verplicht de eventuele meerprijs te vergoeden. Ook komt u mogelijk in aanmerking voor een compensatie tot €600, afhankelijk van de omstandigheden van de annulering.

Heb ik recht op een vergoeding bij een annulering van United Airlines?

Als uw vlucht met United Airlines is geannuleerd, dan heeft u mogelijk recht op een vergoeding tot €600. Wanneer komt u in aanmerking?

  1. Uw vlucht is geannuleerd.
  2. De vlucht zou vertrekken uit een EU-land.
  3. Er is geen sprake van overmacht bij United Airlines.

Het moment waarop u geïnformeerd wordt over de annulering is ook belangrijk voor uw recht op compensatie:

  • Geen recht op compensatie als u meer dan 14 dagen voor vertrek op de hoogte bent gebracht van de annulering.
  • Wel recht op compensatie als u tussen 14 en 7 dagen voor vertrek bent geïnformeerd en de vervangende vlucht meer dan 2 uur eerder vertrekt of 4 uur later aankomt dan gepland.
  • Wel recht op compensatie als u minder dan 7 dagen voor vertrek bent geïnformeerd en de vervangende vlucht 1 uur eerder vertrekt of meer dan 2 uur later aankomt dan de oorspronkelijke vlucht.

Hoeveel vergoeding krijg ik als mijn United Airlines vlucht geannuleerd is?

De hoogte van de vergoeding is vastgelegd in EU Verordening 261, dit bedrag staat los van wat u voor uw ticket heeft betaald. De hoogte wordt bepaald aan de hand van de afstand van uw vlucht.

Check hieronder wat de afstand van uw vlucht is door de vertrek- en aankomstluchthaven te kiezen.

Hoogte vergoeding
per persoon

  • flight

    €250

    Korte afstand

    tot 1500 km

    Bijv: Amsterdam – Barcelona

  • flight

    €400

    Middellange afstand

    1500 – 3500 km

    Bijv: Amsterdam – Marrakesh

  • flight

    €600

    Lange afstand

    vanaf 3500 km

    Bijv: Amsterdam – New York

* bij een afstand van minimaal 3.500 km en een vertraging tussen drie en vier uur, heeft u recht op 50% van de vergoeding

Overmacht bij annulering United Airlines 

Als uw vlucht is geannuleerd door een buitengewone omstandigheid, heeft u geen recht op compensatie. Dit houdt in dat de annulering niet te wijten is aan United Airlines, waardoor zij geen vergoeding hoeven te betalen.

Enkele voorbeelden van overmacht:

  • Staking luchtverkeersleiding of douane
  • Conflictsituaties zoals een oorlog of terrorisme
  • Medische noodlanding
  • Weersomstandigheden
  • Natuurrampen

Gaat uw vlucht niet door vanwege een staking? Check hier het laatste nieuws over de staking bij United Airlines en of een vergoeding mogelijk is. 

Komt mijn geannuleerde vlucht in aanmerking voor een vergoeding?

EUclaim helpt u graag bij het claimen van een vergoeding. Check zelf of uw vlucht op de lijst staat.

De lijst is slechts een selectie. Als uw vlucht er niet tussen staat, kunt u deze handmatig opzoeken, zelfs als het om een oudere vlucht gaat. U kunt namelijk tot 2 jaar na de vluchtdatum een claim indienen.

Extra kosten door vertraging United Airlines

Als uw vlucht is geannuleerd, heeft de luchtvaartmaatschappij een zorgplicht. Soms wordt hier niet volledig aan voldaan, waardoor u mogelijk extra kosten maakt, zoals voor:

  • een overnachting
  • vervoer van of naar het vliegveld
  • eten en drinken

Zelfs als u op tijd bent geïnformeerd over de annulering en bijvoorbeeld in uw hotel op de volgende vlucht wacht, heeft u nog steeds recht op deze zorg.

Voldoet de airline hier niet aan en moet u alles zelf betalen? Bewaar dan de bonnetjes. Deze kunt u achteraf declareren.  

Dit zeggen passagiers over EUclaim

Gecontroleerd door Paul Vaneker

Paul Vaneker is Senior Flight Intelligence en heeft bij KLM en Transavia gewerkt. Verschijnt veel in de media om op te komen voor rechten van passagiers.

Meer over Paul

Hulp nodig? Neem contact op

Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!

Vragen? Chat of bel