Wizz Air vlucht geannuleerd
Krijg tot €600 per persoon
Wat als mijn vlucht met Wizz Air geannuleerd is?
Als Wizz Air uw vlucht heeft geannuleerd, dan heeft u recht op een alternatieve vlucht. Ook al moet de vervangende vlucht door Wizz Air worden aangeboden, ze mogen u ook een vlucht van een andere maatschappij aanbieden.
Gaat u hier niet mee akkoord? Dan kunt u ervoor kiezen om uw geld terug te krijgen van uw ticket. Vervolgens kunt u zelf een ander ticket boeken, Wizz Air moet u de meerprijs vergoeden.
Daarnaast kunt u in aanmerking komen voor een compensatiebedrag tot €600.
Heb ik recht op een vergoeding bij een annulering van Wizz Air?
Als uw vlucht met Wizz Air is geannuleerd, dan heeft u mogelijk recht op een vergoeding tot €600. Wanneer komt u in aanmerking?
- Uw vlucht is geannuleerd.
- De vlucht zou vertrekken of aankomen in een EU-land.
- Er is geen sprake van overmacht bij Wizz Air.
- U bent korter dan 14 dagen voor vertrek op de hoogte gesteld.
Hoeveel vergoeding krijg ik van Wizz Air als mijn vlucht geannuleerd is?
De hoogte van de vergoeding is vastgelegd in EU Verordening 261, dit bedrag staat los van wat u voor uw ticket heeft betaald. De hoogte wordt namelijk bepaald aan de hand van de afstand van uw vlucht.
Check hieronder wat de afstand van uw vlucht is door de vertrek- en aankomstluchthaven te kiezen.
Hoogte vergoeding
per persoon
-
€250
Korte afstand
tot 1500 km
Bijv: Amsterdam – Barcelona
-
€400
Middellange afstand
1500 – 3500 km
Bijv: Amsterdam – Marrakesh
-
€600
Lange afstand
vanaf 3500 km
Bijv: Amsterdam – Singapore
* bij een afstand van minimaal 3.500 km en een vertraging tussen drie en vier uur, heeft u recht op 50% van de vergoeding
Wat als er sprake is van overmacht bij Wizz Air?
Als uw vlucht geannuleerd is door een buitengewone omstandigheid heeft u geen recht op compensatie. De annulering komt dan niet door handelen van Wizz Air, ze hoeven geen vergoeding uit te keren.
Enkele voorbeelden van buitengewone omstandigheden:
- Staking luchtverkeersleiding of douane
- Conflictsituaties zoals een oorlog of terrorisme
- Medische noodlanding
- Extreme weersomstandigheden
- Natuurrampen
Gaat uw vlucht niet door vanwege een staking? Check hier het laatste nieuws over de staking bij Wizz Air en of een vergoeding mogelijk is.
Wanneer heeft Wizz Air u geïnformeerd over de annulering?
Heeft Wizz Air uw vlucht geannuleerd? Dan heeft u de keuze om uw geld terug te krijgen, of om een andere vlucht te accepteren.
Daarnaast heeft u mogelijk recht op een financiële vergoeding. Om dit te bepalen is het belangrijk wanneer u over de annulering bent geïnformeerd.
- Langer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd? Dan is er geen recht op vergoeding.
- Tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en meer dan 2 uur eerder vertrokken of minimaal 4 uur later aangekomen? U heeft wel recht op een vergoeding.
- Korter dan 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en meer dan 1 uur eerder vertrokken of minimaal 2 uur later aangekomen? U heeft wel recht op een vergoeding.
Komt mijn vlucht annulering met Wizz Air in aanmerking voor een vergoeding?
EUclaim helpt u graag bij het claimen van een vergoeding. Check zelf of uw vlucht op de lijst staat.
De lijst is slechts een selectie. Als u uw vlucht niet kan vinden, kunt u handmatig zoeken, ook als het gaat om een vlucht verder in het verleden. U kunt namelijk tot 2 jaar na vluchtdatum een claim indienen.
Deze lijst is samengesteld op basis van onze eigen database. De gegevens in onze database zijn zeer betrouwbaar, waardoor we in juridische procedures een slagingspercentage van 97% hebben.
Extra kosten door vertraging Wizz Air
Als uw vlucht significant vertraagd is, of zelfs geannuleerd wordt, dan heeft de luchtvaartmaatschappij een zorgplicht. Hier wordt niet altijd aan voldaan, waardoor het kan zijn dat u wordt opgezadeld met extra kosten. Denk hierbij aan:
- een overnachting
- vervoer van of naar het vliegveld
- eten en drinken
Er zijn situaties denkbaar waarbij u op tijd te horen hebt gekregen dat de vlucht niet doorgaat, en u bijvoorbeeld in uw hotel wacht op de volgende vlucht. Ook dan heeft u recht op verzorging.
Voldoen de airline hier niet aan en moet u alles zelf betalen? Bewaar dan de bonnetjes. Deze kunt u achteraf declareren.
Dit zeggen passagiers over EUclaim
Geschreven door Lisanne Verbeek
Marketingmanager Lisanne Verbeek heeft passie voor marketing en campers. Nu vecht ze voor de rechten van passagiers.
Meer over LisanneHulp nodig? Neem contact op
Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!