
Rechten van vliegtuigpassagiers
Uw rechten bij vlucht- en bagageproblemen verder toegelicht
U komt in een situatie terecht waarbij u niet weet waar u wel of geen recht op heeft. EUclaim strijdt voor de rechten van vliegtuigpassagiers en is volledig op de hoogte van alle geldende wetten en regels. Wij kunnen u alles vertellen over uw rechten.
Heeft u te maken met een vertraging of annulering van uw vlucht, dan vindt u op de pagina ‘vlucht geannuleerd‘ en ‘vlucht vertraagd‘ veel informatie over wat uw rechten zijn en wat u kunt doen. Maar wat als u zich in een situatie bevindt waarin dit niet eenduidig is?
Op deze pagina leggen we in het kort uit wat de belangrijkste wetten en regels zijn en waar u recht op heeft. Onderaan deze pagina vindt u ook een overzicht van de belangrijkste wetten- en regels die gelden voor u als vliegtuigpassagier.
Komt u er niet uit? Check uw vluchtnummer in onze database om te controleren waar u recht op heeft. Blijft u met vragen zitten over uw rechten in uw specifieke situatie? Neem dan contact met ons op.
De belangrijkste passagiersrechten voor u samengevat
Recht op verzorging bij een vertraging van meer dan 2 uur
Heeft u meer dan 2 uur vertraging, dan heeft u volgens het Verdrag van Montreal ‘recht op verzorging’. Dat houdt in dat u recht heeft op maaltijden, drinken en 2 keer bellen op kosten van de airline. Regelt de airline dit niet voor u? Dan mag u de kosten, die redelijkerwijs passen bij uw wachttijd, claimen bij de airline.
Gaat het vliegtuig uiteindelijk pas een dag later? Dan heeft u recht op een overnachting en transfer van en naar de accommodatie. Ook hiervoor geldt dat als de airline dit niet voor u regelt, u deze kosten kunt claimen.
Recht op een vergoeding volgens Verordening 261/2004
In de Europese Verordening 261/2004 zijn uw rechten vastgelegd bij:
- Vluchtvertraging
- Annulering van uw vlucht
- Het missen van een aansluitende vlucht
- Vlucht overboekt, u mag niet meer mee
- Wijziging van vluchttijden
Vluchtvertraging
Bij vluchtvertraging heeft u recht op een vergoeding, als de vertraging langer is dan 3 uur. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van hoe lang uw vertraging was en de reisafstand van uw vlucht.
Meer over vluchtvertraging.
De hoogte van de compensatie is niet afhankelijk van de prijs van je ticket. Het is mogelijk dat de compensatie die je ontvangt hoger is dan de kosten van je ticket. Het compensatiebedrag wordt bepaald op basis van de afstand van de reis.
Vergoeding
per persoon
-
€250
Korte afstand
<1500 km
Bijv. Amsterdam – Barcelona
-
€400
Middellange afstand
1500 – 3500 km
Bijv. Amsterdam – Marrakesh
-
€600
Lange afstand
>3500 km
Bijv. Amsterdam – Singapore
Annulering van uw vlucht
Wordt uw vlucht geannuleerd? Dan wordt gekeken naar wanneer uw vlucht is geannuleerd om na te gaan of u recht heeft op een vergoeding.
- Wordt uw vlucht 14 dagen of eerder voor de vluchtdatum geannuleerd, dan heeft u geen recht op een vergoeding.
- Is uw vlucht binnen 2 weken voor vertrek geannuleerd? Dan heeft u recht op een vergoeding.
- Als de vlucht tussen de 14 dagen en 7 dagen voor uw vertrek geannuleerd wordt en de vervangende vlucht vertrekt minimaal 2 uur eerder dan de oorspronkelijke planning, of komt meer dan 4 uur later aan, dan heeft u recht op een vergoeding.
- Wordt uw vlucht binnen 7 dagen voor vertrek geannuleerd en vertrekt de vervangende vlucht 1 uur eerder dan de oorspronkelijke tijd, of komt u meer dan 2 uur later aan, dan heeft u ook recht op een vergoeding.
Meer over het missen van uw aansluitende vlucht.

Vlucht overboekt, u kunt niet mee op de vlucht
Kunt u niet meer mee op de vlucht, omdat er geen plek meer is? Dat kan voorkomen wanneer er meer stoelen zijn verkocht, dan dat er beschikbaar zijn. Of als er een kleiner vliegtuig ingezet wordt dan gepland. Zorg er dan voor dat u bewijs heeft dat u op het vliegveld was en dat u geweigerd bent.
Meer over overboekte vluchten.
Overmacht, buitengewone omstandigheden
Er is sprake van overmacht bij de airline, als zij er niets aan kunnen doen, dat de vlucht niet op het geplande tijdstip op de plaats van bestemming is aangekomen.
In verschillende overmacht-situaties treft de airline geen blaam. Dit worden ook wel ‘buitengewone omstandigheden’ genoemd.
Enkele voorbeelden:
- Slecht weer
- Terrorisme
- Medische noodlandingen
- Stakingen anders dan van eigen personeel
Meer over buitengewone omstandigheden.
Bagage
De airline is verantwoordelijk voor het aankomen van uw bagage op plaats van bestemming. Raakt uw bagage kwijt, kan de airline aansprakelijk worden gesteld. U kunt gemaakte kosten als gevolg van de vermissing van uw bagage claimen bij de airline. Deze kosten moeten wel redelijk, passend en noodzakelijk zijn.
Meer over uw rechten bij vermiste bagage
Rechten vastgelegd in diverse verordeningen, verdragen en arresten
Als vliegtuigpassagier heeft u verschillende rechten. Deze staan vastgelegd in onder andere deze arresten:
Verordening 261/2004 regelt de rechten van vliegtuigpassagiers binnen de EU. Deze wet bepaalt wanneer passagiers recht hebben op compensatie bij annuleringen, vertragingen en instapweigeringen. Dit geldt voor alle vluchten die vertrekken vanuit een EU-land of worden uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij.
Het Verdrag van Montreal is wereldwijd van toepassing. Dit verdrag geeft passagiers rechten bij letsel, vluchtproblemen en bagageverlies. Luchtvaartmaatschappijen moeten passagiers verzorgen bij vertragingen vanaf twee uur.
Het Sturgeon-arrest uit 2009 bepaalt dat langdurige vertragingen van meer dan drie uur op dezelfde manier gecompenseerd moeten worden als annuleringen.
Het Walletin-Hermann-arrest uit 2008 stelt dat technische mankementen geen buitengewone omstandigheden zijn. Uitzonderingen hierop zijn een fabricagefout, sabotage of terrorisme. Luchtvaartmaatschappijen kunnen zich hier niet op beroepen om compensatie te weigeren.
Verordening 889/2002 regelt de rechten van passagiers bij verloren, vertraagde of beschadigde bagage. Deze wet bepaalt op welke vergoedingen passagiers recht hebben. De regels zijn gelijk aan die van Verordening 261/2004.
Deze wetten en arresten vormen samen het kader voor passagiersrechten. Ze zorgen ervoor dat reizigers beter beschermd zijn tegen vluchtproblemen en bagageverlies.
Dit is wat klanten van EUclaim vinden

Gecontroleerd door Hendrik Noorderhaven
Hendrik Noorderhaven is de CEO van EUclaim. Hij houdt zich al decennia bezig met de rechten van passagiers. Spreekt regelmatig met de media.
Meer over HendrikHulp nodig? Neem contact op
Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!