Luchthaven vertraging

Verdrag van Montreal

Wat is het verdrag van Montreal?

Naast Verordening 261/2004 en 889/2002 kennen we ook het verdrag van Montreal. Dit verdrag regelt de aansprakelijkheid van de airline op internationale vluchten. Het verdrag regelt de aansprakelijkheid voor passagiers en goederen en gaat met name om schade aan de passagiers en goederen. Dit verdrag is bedoeld om het oude verdrag van Warschau te moderniseren en herzien.

Voor welke zaken is de airline aansprakelijk?

Aansprakelijkheid is een zeer wijd begrip. In het verdrag van Montreal spreekt men van aansprakelijkheid voor de airline in de volgende gevallen:

  • Aansprakelijkheid voor dood en lichamelijk letsel van een passagier. Alleen wanneer dit is gebeurd aan boord van het vliegtuig of tijdens het van- en aan boord gaan.
  • Aansprakelijkheid voor vertraging. Behalve wanneer de airline onomstotelijk bewijst dat zij er alles aan gedaan heeft om het te voorkomen of wanneer het niet voorkomen had kunnen worden.
  • Aansprakelijkheid voor vernieling verlies en beschadiging van bagage. Dit geldt alleen in de tijd dat de bagage onder de hoede van de airline is dus aan boord en op het vliegveld.

Het verschil tussen EU Verordening 261/2004 en het verdrag van Montreal

Waar het bij de Europese Verordening 261 echt gaat om vluchten binnen Europa, is het verdrag van Montreal gericht op alle internationale vluchten. Uw rechten worden dus ook beschermd tijdens een vlucht van Brazilië naar Canada.

Waar heeft u recht op?

Onder het Verdrag van Montreal zijn airlines strikt aansprakelijk voor bewezen schade tot 128.821 SDR, een mix van valuta-waarden vastgesteld door het Internationaal Monetair Fonds (IMF). D it iets meer dan 150.000 euro.

Is de schade meer dan dit? Dan kan de luchtvaartmaatschappij aansprakelijkheid vermijden door te bewijzen dat het ongeval dat de verwonding of het overlijden heeft veroorzaakt niet te wijten was aan hun nalatigheid of uitsluitend te wijten was aan de nalatigheid van een derde partij. Is de scahde minder? Dan is een verweer niet mogelijk. 

Heeft u problemen ondervonden op uw vlucht? Check of u in aanmerking komt voor een vergoeding.

Gecontroleerd door

Paul Vaneker is Senior Flight Intelligence en heeft bij KLM en Transavia gewerkt. Verschijnt veel in de media om op te komen voor rechten van passagiers. Bekend van nu.nl, NOS, Volkskrant, Telegraaf, AD en Parool.

Meer over Paul
Vragen? Chat of bel