regen slecht weer vliegtuig

Vlucht geannuleerd of vertraagd door slecht weer?

Is uw vlucht geannuleerd of langdurig vertraagd door slechte weersomstandigheden? Heel vervelend, maar u staat er niet alleen voor. In dit artikel leggen we uit wat uw rechten zijn, of compensatie mogelijk is en welke kosten u kunt terugvragen.

Mijn vlucht is geannuleerd door slecht weer, waar heb ik recht op?

Als uw vlucht geannuleerd is vanwege slecht weer, dan heeft u recht op de keuze tussen een alternatieve vlucht, of uw geld terug. De luchtvaartmaatschappij neemt contact met u op om u deze keuze voor te leggen.

Heeft u zelf een alternatieve route gevonden, en kunt u niets met het aanbod van de airline? Kies dan voor geld terug en boek de vlucht zelf. Als de kosten redelijk zijn, dan moet de luchtvaartmaatschappij de meerprijs betalen.

Ook heeft de airline een zorgplicht. Dit is vooral van belang als uw vlucht van het buitenland naar huis wordt geannuleerd. Grote kans dat u hierdoor langer moet blijven, en dit kan kosten met zich meebrengen.

De luchtvaartmaatschappij moet de volgende kosten vergoeden:

  • Kosten voor uw vervangende vlucht
  • Langer parkeren op de luchthaven
  • Taxikosten omdat er geen mogelijkheden meer zijn met het openbaar vervoer
  • Hotelovernachting
  • Eten en drinken tijdens het wachten

Het is goed denkbaar dat u een bericht ontving over de annulering en besluit niet naar het vliegveld af te reizen, maar in het hotel te wachten op uw volgende vlucht.

Onze tip: bewaar alle bonnetjes van de overnachting en uw eten en drinken. Deze kunt u later declareren bij de airline.

Als uw vlucht geannuleerd is vanwege slecht weer, heeft u geen recht op compensatie. Slecht weer is namelijk overmacht voor de airline.

Zo krijgt u uw geld terug

Heeft u kosten moeten maken door een vertraging of annulering door slecht weer? Wij helpen u deze kosten terug te krijgen. Dien nu een claim in.

Ik wil mijn geld terug

Mijn vlucht is vertraagd door slecht weer, waar heb ik recht op?

Bij een vluchtvertraging door slecht weer, heeft u helaas geen recht op compensatie. Maar u heeft wel andere rechten, afhankelijk van de duur van de vertraging.

Is de vlucht twee uur vertraagd? Vanaf dat moment heeft u recht op verzorging zoals eten en drinken. Voorziet de airline u niet van eten, drinken of van vouchers? Betaal dan zelf en bewaar uw bonnetjes. De kosten kunt u achteraf terugvragen.

Als de vlucht langer dan 5 uur vertraagd is, dan moet de airline u de mogelijkheid geven om van de vlucht af te zien. U kunt dan kiezen voor een alternatieve vlucht, of voor uw geld terug.

Wat kan EUclaim voor u betekenen?

Heeft u extra kosten moeten maken omdat uw vlucht geannuleerd of vertraagd was? Dan kunnen wij u helpen deze kosten terug te krijgen van de airline. We nemen het gehele claimproces voor u uit handen.

No cure no pay: u betaalt alleen een succesfee als we er daadwerkelijk in slagen uw geld op te halen.

Geschreven door Lisanne Verbeek

Marketingmanager Lisanne Verbeek heeft passie voor marketing en campers. Nu vecht ze voor de rechten van passagiers.

Meer over Lisanne

Hulp nodig? Neem contact op

Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!

Vragen? Chat of bel