Vlucht geannuleerd of vertraagd door staking op Schiphol?

Lees hier wat uw rechten zijn

Is uw vlucht geannuleerd of vertraagd door de staking op het vliegveld van Schiphol Amsterdam? Check hier het laatste nieuws over de staking. Daarnaast leggen we op deze pagina ook uit waar u recht op heeft.

  • 05-03-2024

    Lufthansa annuleert vluchten van en naar Schiphol om staking

    Lufthansa schrapt de komende dagen een twintigtal vluchten van en naar Schiphol omdat het grondpersoneel van de Duitse luchtvaartmaatschappij gaat staken. Op woensdagavond leggen de medewerkers zestig uur lang het werk neer, tot zaterdagochtend. Op al die dagen worden vluchten geschrapt, is te zien op de website van Schiphol.

  • 20-02-2024

    Vluchten vanaf Schiphol geannuleerd om staking grondpersoneel

    De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa verwacht de meeste vluchten dinsdag te moeten schrappen door een staking van het grondpersoneel. Ook op Schiphol zijn vluchten naar Duitsland geannuleerd. Voor KLM heeft de staking vooralsnog geen gevolgen, laat een woordvoerder weten.

  • 14-09-2023

    Staking op Schiphol opgeschort ‘met het mes nog op tafel’: KLM belooft loonsverhoging van ruim 6 procent

    KLM is bereid de salarissen van grondmedewerkers en kantoorpersoneel met meer dan 6 procent te verhogen. Dat heeft de luchtvaartmaatschappij, net voor het verstrijken van een ultimatum, laten weten aan de vakbonden. Stakingen op Schiphol zijn voorlopig opgeschort.

  • 23-04-2023

    Al tientallen vluchten geannuleerd door wilde staking Schiphol

    Door een wilde staking op Schiphol zijn al tientallen vluchten van KLM en KLM-partners geannuleerd. Grondmedewerkers van KLM hebben uit onvrede over hun arbeidsvoorwaarden het werk neergelegd.

Wat moet ik weten over de staking op Schiphol?

Heeft de staking op Schiphol airport gezorgd dat uw vlucht geannuleerd of vertraagd is?

Dan is het belangrijk dat u uw rechten kent, zoals vastgelegd in EU Verordening 261, die geldt op alle Europese luchthavens.

Deze verordening garandeert dat u bij een staking recht heeft op de keuze tussen omboeking of geld terug, mits uw vlucht geannuleerd wordt of minstens 5 uur vertraging heeft opgelopen.

Meestal geen vergoeding mogelijk bij staking

EU Verordening 261 bepaalt dat reizigers alleen in uitzonderlijke gevallen recht kunnen hebben op compensatie bij een staking. Een staking op het vliegveld, als dit niet komt door een luchtvaartmaatschappij, hoort hier niet bij. 

Zo heeft u geen recht op compensatie bij stakingen van:

  • bagagepersoneel
  • vliegveldmedewerkers
  • douanebeambten
  • luchtverkeersleiding

U heeft alleen recht op een vergoeding als het personeel van de luchtvaartmaatschappij, zoals stewardessen of piloten, staakt. 

Staking bij luchtvaartmaatschappij

Schiphol is een van de belangrijkste vliegvelden van Europa. Veel luchtvaartmaatschappijen maken gebruik van Schiphol voor zowel korte als lange vluchten. Maar wat als het personeel van een van deze airlines staakt?

Als deze staking ervoor zorgt dat uw vlucht geannuleerd is, of met minimaal 3 uur is vertraagd, heeft u mogelijk recht op compensatie. 

De hoogte van deze compensatie hangt af van de afstand van de vlucht:

  • €250 voor minder dan 1500km
  • €400 voor tussen 1500km en 3500km
  • €600 voor meer dan 3500km

Controleer afstand van uw vlucht

Weet u de afstand van uw vlucht niet? Geen zorgen, bijna niemand weet hoeveel kilometer hun vlucht is.  Vul hieronder de vertrek- en bestemmingsluchthavens in. 

Hoogte vergoeding
per persoon

  • flight

    €250

    Korte afstand

    tot 1500 km

    Bijv: Schiphol – Brussel

  • flight

    €400

    Middellange afstand

    1500 – 3500 km

    Bijv: Schiphol – Cairo

  • flight

    €600

    Lange afstand

    vanaf 3500 km

    Bijv: Schiphol – Singapore

Staking Schiphol Airport: recht op verzorging

Is uw vlucht van of naar Schiphol minstens twee uur vertraagd? Dan heeft de luchtvaartmaatschappij de plicht om voor u te zorgen.

Deze zorgplicht houdt in dat de airline moet voorzien in uw basisbehoeften zoals eten, drinken, en indien nodig, een hotelovernachting inclusief vervoer van en naar het hotel.

Mocht de luchtvaartmaatschappij deze ondersteuning niet bieden en u genoodzaakt bent zelf voor deze kosten op te draaien, dan is ons advies: bewaar alle bonnetjes.

Als uw extra uitgaven meer dan €250 bedragen, kunnen wij helpen om deze kosten terug te vorderen.

Dit is wat klanten zeggen over EUclaim

Gecontroleerd door Hendrik Noorderhaven

Hendrik Noorderhaven is de CEO van EUclaim. Hij houdt zich al decennia bezig met de rechten van passagiers. Spreekt regelmatig met de media.

Meer over Hendrik

Hulp nodig? Neem contact op

Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!

Vragen? Chat of bel