Staking Icelandair
Is uw vlucht geannuleerd door een staking bij Icelandair?
Wat te doen bij een staking van Icelandair?
Stakingen kunnen een grote impact hebben op uw reisplannen. Hieronder leest u wat u kunt doen als Icelandair-staff in staking gaat en hoe dit uw vlucht kan beïnvloeden.
U bent nog thuis
Heeft u bericht ontvangen dat uw vlucht naar het buitenland geannuleerd is? U kunt thuis afwachten en Icelandair zal u informeren.
Ze moeten u een voorstel doen voor een vervangende vlucht. Als u hiermee niet akkoord gaat, krijgt u uw ticketgeld terug.
Als u kiest voor geld, kunt u zelf een andere vlucht boeken. Icelandair moet het verschil in ticketprijs vergoeden, ook al vliegt u met een andere maatschappij. Let wel, de vluchten moeten gelijkwaardig zijn.
Daarnaast kunt u mogelijk aanspraak maken op compensatie, die kan oplopen tot €600 per persoon.
U bent in het buitenland
Bent u in in het buitenland en wilt u juist naar Nederland vliegen? In dit geval is een annulering door staking lastiger. Icelandair moet u dan de keuze bieden tussen uw geld terug, of een alternatieve vlucht.
Als u geen passend alternatief krijgt aangeboden of u vindt zelf een betere optie, moet de luchtvaartmaatschappij het prijsverschil tussen beide tickets vergoeden.
Ook in dit geval kunt u mogelijk aanspraak maken op een vergoeding. Maar wat als u door de staking langer in het buitenland moet verblijven? Icelandair heeft dan een zorgplicht, daar komen we later op terug.
Staking bij Icelandair? Dien meteen een claim tot €600 in
Vlucht geannuleerd of vertraagd door de staking bij Icelandair? Dien een claim in en krijg tot €600 compensatie.
Dien een claim inNieuws staking Icelandair vandaag
Bekijk hier het laatste actuele nieuws over de staking bij Icelandair van vandaag, maar ook berichten over eerdere stakingen bij deze luchtvaartmaatschappij.
-
10-11-2024
Icelandair breidt haar vluchten komende zomer uit
Het Noord-Amerikaanse netwerk van Icelandair bestaat volgend jaar zomer uit achttien bestemmingen.
In de afgelopen jaren is het netwerk ieder jaar uitgebreid; met Raleigh-Durham in 2022, Detroit in 2023 en Pittsburgh en Halifax in 2024.
Ook voor komend jaar staat het netwerk een uitbreiding te wachten; van mei tot en met oktober zal Icelandair vier keer per week naar Nashville vliegen. Daarnaast vliegt Icelandair komende zomer ook vier keer per week naar Orlando, een bestemming die voorheen alleen ´s winters werd aangeboden. -
30-09-2024
Manon ten Have vertrekt na 22 jaar bij Icelandair
Manon ten Have, jarenlang één van de gezichten van Icelandair op de Benelux-markt, gaat een nieuw uitdaging aan. Na 22 jaar verlaat ze de IJslandse luchtvaartmaatschappij, om zich te gaan richten op interim management en consultancy.
-
10-09-2024
Airbus rolt eerste A321LR voor Icelandair uit de spuithal
Icelandair neemt in november haar eerste Airbus A321LR in ontvangst. Toestel nummer één, met registratie TF-IAA, rolde deze week uit de spuithal bij Airbus en is daar voorzien van de in 2022 geïntroduceerde huisstijl van de IJslandse luchtvaartmaatschappij.
-
11-12-2019
Vliegverkeer naar IJsland komt weer op gang
Het vliegverkeer van en naar IJsland is woensdagochtend rond 7.30 uur hervat. Dinsdagmiddag moest de vluchtuitvoering worden gestaakt, omdat het door de harde wind niet veilig meer was om te vliegen en om vliegtuigen op de grond af te handelen.
Verschillende soorten stakingen
Als Icelandair staakt, dan kan dit meerdere dingen betekenen want de ene staking is de andere niet. Er zijn verschillende soorten stakingen, elk met hun eigen redenen en gevolgen:
Staking Icelandair piloten
Ook piloten staken soms. Waarom? Door onenigheid over zaken als werktijden, salaris en veiligheid. Piloten zijn essentieel voor elke vlucht, zonder kan er niet gevlogen worden. Een staking zorgt voor veel overlast voor reizigers.
Staking stewards, stewardessen en cabinepersoneel
Stewards en stewardessen kunnen ook staken. Dit gebeurt vaak door problemen met de werkdruk, salaris of werkomstandigheden. Zij zijn belangrijk voor onze veiligheid en comfort tijdens de vlucht.
Een staking zorgt voor veel overlast voor reizigers. Sterker nog, een vliegtuig blijft aan de grond zonder stewards of stewardessen.
Staking grondpersoneel
Grondpersoneel omvat een breed scala aan medewerkers, zoals bagageafhandelaars, check-in personeel en technisch onderhoudspersoneel. Stakingen onder deze groepen kunnen leiden tot lange wachttijden, vertraagde of geannuleerde vluchten, en problemen met bagageafhandeling.
Let op: niet al het grondpersoneel werkt voor Icelandair. Ze kunnen ook in dienst zijn van de luchthaven of van een andere partij. Dit is van belang voor eventuele compensatie.
Waar heeft u recht op bij een staking?
Worden uw vluchtproblemen veroorzaakt door een staking bij Icelandair? Dan kunt u recht hebben op een vergoeding. Hiervoor moet uw vlucht geannuleerd zijn, of minimaal 3 uur later aankomen.
De hoogte van de vergoeding hangt af van de afstand van de vlucht.
Hoogte vergoeding
per persoon
-
€250
Korte afstand
tot 1500 km
Bijv: Amsterdam – Helsinki
-
€400
Middellange afstand
1500 – 3500 km
Bijv: Amsterdam – Reykjavik
-
€600
Lange afstand
vanaf 3500 km
Bijv: Amstedam – New York
Deze vergoeding geldt ook als Icelandair u een alternatieve vlucht of het ticketgeld heeft aangeboden. Het bedrag is namelijk een compensatie voor verloren tijd.
Eten, drinken en overnachting
Is uw vlucht met Icelandair geannuleerd of met meer dan twee uur vertraging vertrokken? Dan heeft Icelandair de plicht om voor u te zorgen. Dit betekent gratis eten, drinken en, als u moet overnachten, een hotelkamer.
Zelfs als u al van tevoren wist dat uw vlucht niet zou gaan, heeft u recht op deze verzorging. Vergeet niet om alle bonnetjes te bewaren, mocht u de kosten zelf moeten voorschieten.
Deze kunt u achteraf declareren.
Dit is wat klanten zeggen over EUclaim
Geschreven door Lisanne Verbeek
Marketingmanager Lisanne Verbeek heeft passie voor marketing en campers. Nu vecht ze voor de rechten van passagiers.
Meer over LisanneHulp nodig? Neem contact op
Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!