wachten op vertraagde vlucht

Wat zijn mijn rechten bij een vertraagde vlucht?

U kunt recht hebben op een vergoeding tot €600 per persoon. EUclaim helpt u uw vergoeding te claimen. No cure, no pay.
Check uw vergoeding

786.391 tevreden passagiers

Mijn vlucht is vertraagd, wat zijn mijn rechten? 

U heeft mogelijk recht op een vergoeding die kan oplopen tot €600 per persoon. Naast deze financiele compensatie, heeft u mogelijk ook nog recht op andere zaken.

De lengte van uw vluchtvertraging bepaalt waar u recht op heeft:

  1. Vanaf 2 uur vertraging heeft u recht op verzorging. Denk aan eten, drinken en contact met het thuisfront. Als het nodig is, dan heeft u ook recht op een overnachting en vervoer.
  2. Komt uw vlucht 3 uur later aan dan gepland? Dan heeft u mogelijk recht op compensatie. Dit kan oplopen tot €600 per persoon. 
  3. Vanaf 5 uur vertraging moet de airline u de keuze bieden tussen een vervangende vlucht, of uw geld terug.

Wanneer heb ik recht op een vergoeding?

U heeft recht op een vergoeding als de situatie van uw vertraagde vlucht aan onderstaande voorwaarden voldoet. Deze zijn vastgelegd in EU verordening 261/2004.

  • Uw vlucht heeft een vertraging van minimaal 3 uur.
  • De vlucht vertrekt vanuit een EU-land (inclusief Zwitserland) of
  • U vliegt naar de EU met een Europese luchtvaartmaatschappij.
  • De vertraging is veroorzaakt door de luchtvaartmaatschappij en niet door buitengewone omstandigheden.

Wat is de hoogte van de vergoeding?

De hoogte van de vergoeding kan oplopen tot maximaal €600 per persoon. Dit hangt af van de afstand van de vlucht. De hoogte van de vergoeding staat los van de ticketprijs die u heeft betaald. Het kan dus zomaar zijn dat de vergoeding hoger is dan wat u voor het ticket betaald heeft.

Vergoeding
per persoon

  • flight

    €250

    Korte afstand

    tot 1500 km

    Bijv. Amsterdam – Barcelona

  • flight

    €400

    Middellange afstand

    1500 – 3500 km

    Bijv. Amsterdam – Marrakesh

  • flight

    €600

    Lange afstand

    vanaf 3500 km

    Bijv. Amsterdam – Singapore

Is de vertraging bij een vlucht van minimaal 3500 kilometer tussen de 3 en 4 uur? Dan is de vergoeding 50% van de maximale vergoeding, dus €300.

Wanneer heb ik geen recht op een vergoeding?

U heeft geen recht op een vergoeding wanneer er sprake is van een buitengewone omstandigheid. De vertraging valt dan niet te wijten aan de luchtvaartmaatschappij; dit wordt overmacht genoemd. 

Dit zijn veel voorkomende redenen voor overmacht:

  • slecht weer
  • staking vliegveldpersoneel of douane
  • terroristische dreiging
  • blikseminslag
  • aanvaring met vogels
  • medische noodgevallen
  • aangetoonde fabricagefouten aan het vliegtuig

Komt uw vertraging door één van de punten hierboven? Dan is dit overmacht voor de luchtvaartmaatschappij en heeft u geen recht op een vergoeding.

Geen vergoeding, wel zorgplicht

Bij een vertraging van minimaal 2 uur heeft de luchtvaartmaatschappij een zorgplicht naar u als passagier. Denk hierbij aan eten en drinken, en als het nodig is, een overnachting en transportkosten. Dit geldt ook als u niet in aanmerking komt voor een vergoeding.

Geld terug bij vluchtvertraging

Is uw vlucht langer dan 5 uur vertraagd? Dan mag u afzien van uw vlucht en krijgt u geld terug. De luchtvaartmaatschappij moet u de volledige ticketkosten terugbetalen en dit bedrag moet binnen 7 dagen overgemaakt worden.  

Ook heeft u in dit geval recht op compensatie, mits u kunt aantonen dat u op het vliegveld gewacht heeft. Dit kan met bonnetjes, een boarding pass of ander bewijs waar een tijdstip op staat.

Dien direct een claim in en krijg tot €600 compensatie.

Vind mijn vlucht

Hieronder vindt u een lijst met recent vertraagde vluchten. Staat uw vlucht niet in de lijst? Vul de luchtvaartmaatschappij en/of de luchthaven van uw vlucht in en check meteen of u recht heeft op compensatie. 

U kunt tot twee jaar na vluchtdatum nog een claim indienen.

Extra gemaakte kosten door vlucht vertraging

Bij een vertraging van minimaal 2 uur kan het gebeuren dat u kosten moet maken. Denk aan kosten voor het kopen van eten, drinken, een belletje naar huis of het boeken van een hotelkamer.

Normaal gesproken valt dit onder de zorgplicht van de airline om dit te regelen, maar dat doen zij niet altijd. Dan mag u zelf de nodige spullen aanschaffen en overnachtingen boeken. 

Bewaar uw bonnetjes en zorg dat de gemaakte kosten redelijk zijn. Koop dus geen kaviaar en champagne om de vertraging door te komen. Ook is het niet nodig een luxe vijfsterrenresort te boeken. 

Welke kosten kan ik claimen bij vlucht vertraging? 

  • Eten en drinken
  • Hotelovernachtingen
  • Transfer / vervoer
  • De meerprijs van uw nieuwe vliegticket (vervangende vlucht)
  • Andere redelijke kosten die u heeft moeten maken omdat uw vlucht was vertraagd

Heeft u kosten gemaakt doordat uw vlucht was vertraagd? Dan kunt u dit verhalen op de luchtvaartmaatschappij. Neem dus eerst contact op met de airline.

Bij een bedrag van minimaal €250,- kunt u bij ons een claim indienen.

Dit vinden anderen van EUclaim

Veelgestelde vragen bij vluchtvertraging

  • Mijn vlucht is vertraagd. Heb ik recht op compensatie?

    Als uw vlucht meer dan twee uur vertraagd is heeft u al recht op compensatie. Dit is in de vorm van een zorgplicht. Dit betekent dat u recht heeft op eten, drinken en een hotelovernachting als dat nodig is. Als u dit niet aangeboden krijgt van de luchtvaartmaatschappij kunt u deze kosten later claimen door middel van bonnetjes.

     

    Als u drie uur of nog later aankomt op de plaats van bestemming heeft u recht op een vergoeding ter compensatie van uw tijdsverlies. Dit kan oplopen tot 600 euro.

  • Wanneer kan ik compensatie claimen bij een vertraagde vlucht?

    U kunt compensatie claimen als uw vlucht drie uur of later aankomt op de plaats van bestemming. Als uw vlucht met meer dan drie uur vertraging vertrekt, maar aankomt met een vertraging van minder dan drie uur heeft u geen recht op compensatie. Mogelijk heeft u wel recht op een compensatie voor eten en drinken. Als de luchtvaartmaatschappij u dit niet heeft aangeboden kunt u deze kosten claimen.

  • Kan ik nog een vergoeding krijgen als mijn vluchtvertraging al langer geleden is?

    U kunt nog een vergoeding of compensatie aanvragen als de vluchtvertraging al wat langer geleden was. Tot twee jaar na vluchtdatum kunt u nog een claim indienen voor uw vluchtprobleem. Controleer hier of u recht heeft op een vergoeding.

  • Wat als ik door een vertraagde vlucht mijn aansluiting mis?

    Heeft uw eerste vlucht een vertraging opgelopen waardoor u de aansluitende vlucht heeft gemist? Dan moet de airline waarmee u vloog verzorging in de vorm van eten en drinken, een vervangende vlucht en indien nodig een hotelovernachting aanbieden. Komt u daarnaast met een vertraging van drie uur of meer aan op de eindbestemming? Dan heeft u mogelijk ook recht op een vergoeding tot 600 euro per persoon.

  • Als mijn vlucht zolang vertraagd is dat ik niet meer wil vertrekken, wat zijn dan mijn rechten?

    Als uw vlucht lang genoeg vertraagd is, dan kan het zijn dat u niet meer wil vertrekken. Bij een vertraging van 5 uur kunt u bij de airline uw geld terug krijgen, of een aanbod krijgen voor een alternatieve vlucht.  Bij vertragingen van minder dan 5 uur kunt u natuurlijk ook afzien van uw vlucht, maar dan heeft u officieel geen recht op uw geld terug. 

Gecontroleerd door Tjitze Noorderhaven

Tjitze Noorderhaven is uitvoerend directeur bij EUclaim en is een bekende naam in de luchtvaartindustrie. Hij verschijnt al tientallen jaren in buitenlandse media.

Meer over Tjitze

Hulp nodig? Neem contact op

Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!

Vragen? Chat of bel