Heeft u vertraging met Aer Lingus?
Krijg tot €600 vergoeding per persoon
Kan ik compensatie krijgen bij een Aer Lingus vertraging?
Is uw vlucht met Aer Lingus vertraagd met meer dan drie uur? Dan heeft u mogelijk recht op een vergoeding, oftwel compensatie. Deze vergoeding kan oplopen tot €600 per persoon.
Uw rechten als vliegtuigpassagier zijn vastgelegd in Verordening 261/2004. Hier staan een aantal punten waaraan uw vlucht moet voldoen om in aanmerking te komen voor de vergoeding:
- Uw vlucht moet met meer dan drie uur vertraging aankomen op de eindbestemming.
- Uw vlucht vertrekt vanuit een EU-land, of;
- Uw vlucht vliegt naar een EU-land.
Er zijn ook situaties waarin u helaas geen recht heeft op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies. Als de vluchtvertraging komt door overmacht, dan valt Aer Lingus niets te verwijten.
U moet hierbij denken aan buitengewone omstandigheden als natuurrampen, slecht weer en stakingen van de luchtverkeersleiding.
Komen alle vertraagde Aer Lingus vluchten in aanmerking voor een vergoeding?
Niet alle vluchten met vertraging komen in aanmerking voor compensatie. Pas als de vlucht drie uur later op de bestemming aan is gekomen, is een vergoeding mogelijk.
EUclaim helpt u graag bij het claimen van een vergoeding. Check hieronder of uw vlucht op onze lijst met vertraagde vluchten staat.
Houd er rekening mee dat deze lijst een beperkte selectie toont. Mocht u uw vlucht niet terugvinden, dan kunt u handmatig zoeken, zelfs voor vluchten die langer geleden plaatsvonden. U heeft namelijk tot 2 jaar na de vluchtdatum de mogelijkheid om een claim in te dienen.
Hoeveel vergoeding krijg ik bij een Aer Lingus vluchtvertraging?
Valt uw vluchtvertraging onder de Verordening 261/2004? U heeft dan recht op geld terug. De hoogte van die vergoeding is vastgelegd in de Verordening en wordt bepaald op basis van de afstand van de vlucht.
De compensatie kan oplopen tot een maximum van €600 per persoon, ongeacht de prijs van uw ticket. Dit bedrag is bedoeld als vergoeding voor uw verloren tijd. Het is dus mogelijk dat de compensatie hoger uitvalt dan de kosten van uw ticket.
Bent u niet zeker van de afstand van uw vlucht? U kunt deze eenvoudig berekenen door hieronder uw vertrek- en aankomstlocaties in te voeren.
Vergoeding
per persoon
-
€250
Korte afstand
tot 1500 km
Bijv. Amsterdam – Berlijn
-
€400
Middellange afstand
1500 – 3500 km
Bijv. Amsterdam – Marrakesh
-
€600
Lange afstand
vanaf 3500 km
Bijv. Amsterdam – Singapore
Extra kosten door vertraging Aer Lingus
Bij een vertraging van twee uur of langer is Aer Lingus volgens de Europese regelgeving (Verordening (EG) nr. 261/2004) verplicht om passagiers te voorzien van bepaalde vormen van verzorging.
Als u tijdig op de hoogte bent gesteld van de vertraging en gewoon wat later kunt vertrekken, is deze verzorging wellicht minder relevant. Maar als u bijvoorbeeld in het buitenland bent en pas op de luchthaven hoort dat uw vlucht vertraagd is, is de situatie uiteraard anders.
De aangeboden verzorging omvat onder meer maaltijden, drankjes, accommodatie en het vervoer van en naar de accommodatie. Mocht de luchtvaartmaatschappij deze verzorging niet bieden, dan kunt u de kosten zelf maken en later declareren.
Vergeet niet om uw bonnetjes te bewaren en zorg ervoor dat de gemaakte kosten redelijk zijn. Het is dus niet het moment om dure champagne te kopen of een verblijf in een luxe vijfsterrenhotel te boeken.
Welke kosten kan ik claimen bij een vertraagde vlucht?
Als uw vlucht vertraging heeft opgelopen, kunt u verschillende kosten die u hierdoor heeft moeten maken, vergoed krijgen. Hieronder vindt u een overzicht van de kosten die in aanmerking komen voor vergoeding:
- Eten en drinken
- Hotelovernachtingen
- Transfers of ander vervoer
- De extra kosten voor een nieuw vliegticket (vervangende vlucht)
- Andere redelijke uitgaven die u door de vertraging heeft moeten doen
Heeft u kosten moeten maken vanwege de vertraging? Dan kunt u deze indienen bij Aer Lingus. Voor bedragen van €250 of meer kunt u ook via ons een claim indienen.
Dit is wat passagiers van EUclaim vinden
Gecontroleerd door Tjitze Noorderhaven
Tjitze Noorderhaven is uitvoerend directeur bij EUclaim en is een bekende naam in de luchtvaartindustrie. Hij verschijnt al tientallen jaren in buitenlandse media.
Meer over TjitzeHulp nodig? Neem contact op
Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!