Heeft u vertraging met Air Europa?
Krijg tot €600 vergoeding per persoon
Heb ik recht op compensatie bij een Air Europa vertraging?
U komt mogelijk in aanmerking voor compensatie als uw vlucht met Air Europa meer dan drie uur later aankomt op de eindbestemming. Deze vergoeding kan oplopen tot €600 per persoon. Dit recht is vastgelegd in de Europese regelgeving voor passagiers.
Om recht te hebben op deze vergoeding, moet uw vlucht aan de volgende voorwaarden voldoen:
- Uw vlucht heeft meer dan drie uur vertraging bij aankomst op de eindbestemming.
- Uw vlucht vertrekt vanuit een EU-land, of;
- Uw vlucht heeft een EU-land als eindbestemming.
Houd er rekening mee dat er ook situaties zijn waarin u geen aanspraak kunt maken op compensatie, bijvoorbeeld wanneer de vertraging wordt veroorzaakt door overmacht.
Dit kan het geval zijn bij uitzonderlijke omstandigheden zoals natuurrampen, extreem weer of stakingen van de luchtverkeersleiding.
Komen alle Air Europa vluchten met vertraging in aanmerking voor een vergoeding?
Niet alle vluchten met vertraging komen in aanmerking voor compensatie. Pas als de vlucht drie uur later op de bestemming aan is gekomen, is een vergoeding mogelijk.
EUclaim helpt u graag bij het claimen van een vergoeding. Check hieronder of uw vlucht op onze lijst met vertraagde vluchten staat.
Houd er rekening mee dat deze lijst een beperkte selectie toont. Mocht u uw vlucht niet terugvinden, dan kunt u handmatig zoeken, zelfs voor vluchten die langer geleden plaatsvonden.
U heeft namelijk tot 2 jaar na de vluchtdatum de mogelijkheid om een claim in te dienen.
Hoeveel vergoeding krijg ik bij een Air Europa vluchtvertraging?
Als uw vluchtvertraging valt onder Verordening 261/2004, heeft u recht op een financiële vergoeding. De hoogte van deze compensatie hangt af van de afstand van de vlucht en is vastgelegd in de Europese regelgeving.
De vergoeding kan oplopen tot maximaal €600 per persoon, ongeacht de kosten van uw vliegticket. Dit bedrag is bedoeld om uw verloren tijd te compenseren, waardoor het mogelijk is dat de compensatie hoger is dan wat u voor uw ticket heeft betaald.
Weet u de afstand van uw vlucht niet? U kunt deze eenvoudig berekenen door uw vertrek- en aankomstlocaties hieronder in te voeren.
Vergoeding
per persoon
-
€250
Korte afstand
tot 1500 km
Bijv. Amsterdam – Berlijn
-
€400
Middellange afstand
1500 – 3500 km
Bijv. Amsterdam – Marrakesh
-
€600
Lange afstand
vanaf 3500 km
Bijv. Amsterdam – Singapore
Extra kosten door vertraging Air Europa
Bij een vertraging van twee uur of langer is Air Europa volgens de Europese regelgeving (Verordening (EG) nr. 261/2004) verplicht om passagiers te voorzien van bepaalde vormen van verzorging.
Als u tijdig op de hoogte bent gesteld van de vertraging en gewoon wat later kunt vertrekken, is deze verzorging wellicht minder relevant. Maar als u bijvoorbeeld in het buitenland bent en pas op de luchthaven hoort dat uw vlucht vertraagd is, is de situatie uiteraard anders.
De aangeboden verzorging omvat onder meer maaltijden, drankjes, accommodatie en het vervoer van en naar de accommodatie. Mocht de luchtvaartmaatschappij deze verzorging niet bieden, dan kunt u de kosten zelf maken en later declareren.
Vergeet niet om uw bonnetjes te bewaren en zorg ervoor dat de gemaakte kosten redelijk zijn. Het is dus niet het moment om dure champagne te kopen of een verblijf in een luxe vijfsterrenhotel te boeken.
Welke kosten kan ik claimen bij een vertraagde vlucht?
Als uw vlucht met Air Europe vertraging heeft opgelopen, kunt u verschillende kosten die u hierdoor heeft moeten maken, vergoed krijgen. Hieronder vindt u een overzicht van de kosten die in aanmerking komen voor vergoeding:
- Eten en drinken
- Hotelovernachtingen
- Transfers of ander vervoer
- De extra kosten voor een nieuw vliegticket (vervangende vlucht)
- Andere redelijke uitgaven die u door de vertraging heeft moeten doen
Heeft u kosten moeten maken vanwege de vertraging? Dan kunt u deze indienen bij Air Europa. Voor bedragen van €250 of meer kunt u ook via ons een claim indienen.
Dit is wat passagiers van EUclaim vinden
Gecontroleerd door Hendrik Noorderhaven
Hendrik Noorderhaven is de CEO van EUclaim. Hij houdt zich al decennia bezig met de rechten van passagiers. Spreekt regelmatig met de media.
Meer over HendrikHulp nodig? Neem contact op
Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!