Heeft u vertraging met Icelandair?
Krijg tot €600 vergoeding per persoon
Heb ik recht op compensatie bij een vertraging van Icelandair?
Ondanks dat Icelandair uit IJsland komt, valt het toch onder EU Verordening 261, waardoor u bij een vertraging mogelijk recht heeft op compensatie.
Als uw Icelandair vlucht meer dan drie uur vertraagd is bij aankomst op de eindbestemming, kunt u een vergoeding tot €600 per persoon claimen, zoals vastgelegd in de Europese passagiersrechten.
Om in aanmerking te komen, moet uw vlucht voldoen aan de volgende voorwaarden:
- De vertraging bij aankomst is meer dan drie uur.
- De vlucht vertrekt vanuit de EU of IJsland of heeft een EU-land of IJsland als eindbestemming.
Houd er rekening mee dat er uitzonderingen zijn, zoals vertragingen door buitengewone omstandigheden, zoals slecht weer, vulkaanuitbarstingen of stakingen van luchtverkeersleiders.
In dit soort gevallen kan Icelandair niets doen aan de vertraging en is compensatie niet van toepassing.
Komen alle vertraagde Icelandair vluchten in aanmerking voor compensatie?
Niet elke vertraagde Icelandair vlucht geeft recht op compensatie. U komt alleen in aanmerking als uw vlucht met meer dan drie uur vertraging op de eindbestemming arriveert.
EUclaim kan u helpen bij het indienen van uw claim. U kunt hieronder controleren of uw vertraagde vlucht in onze lijst staat.
Houd er rekening mee dat de lijst slechts een selectie van vluchten toont. Staat uw vlucht er niet tussen? U kunt ook handmatig zoeken, zelfs voor vluchten die maximaal twee jaar geleden plaatsvonden.
U heeft namelijk tot twee jaar na de vluchtdatum om een claim in te dienen.
Hoeveel vergoeding krijg ik bij een vertraging bij Icelandair?
U kunt tot €600 per persoon ontvangen als uw Icelandair vlucht onder Verordening 261/2004 valt. De exacte hoogte van de compensatie is afhankelijk van de afstand van de vlucht en is vastgelegd in de Europese regelgeving.
Deze vergoeding is bedoeld om uw verloren tijd te compenseren en kan soms zelfs hoger zijn dan de kosten van uw vliegticket.
Weet u niet zeker wat de afstand van uw vlucht is? U kunt dit eenvoudig berekenen door hieronder uw vertrek- en aankomstlocaties in te vullen.
Vergoeding
per persoon
-
€250
Korte afstand
tot 1500 km
Bijv. Reykjavik – Glasgow
-
€400
Middellange afstand
1500 – 3500 km
Bijv. Reykjavik – Amsterdam
-
€600
Lange afstand
vanaf 3500 km
Bijv. Reykjavik – New York
Welke extra kosten kan ik claimen bij een vertraging van Icelandair?
Bij een vertraging van meer dan twee uur is Icelandair verplicht om u te voorzien van maaltijden, drankjes, accommodatie en vervoer, zoals vastgelegd in Verordening (EG) nr. 261/2004.
Bent u van tevoren op de hoogte gebracht en kunt u later vertrekken, dan is deze verzorging misschien minder noodzakelijk.
Bevindt u zich echter op de luchthaven, vooral in het buitenland, en hoort u daar pas van de vertraging, dan kan de situatie veel stressvoller zijn.
In dat geval moet Icelandair u maaltijden, drankjes, accommodatie en vervoer van en naar de accommodatie aanbieden. Als deze voorzieningen niet beschikbaar zijn, kunt u de kosten zelf maken en deze later terugvorderen.
Zorg ervoor dat u uw bonnetjes bewaart en dat de uitgaven redelijk blijven. Dit is niet het moment voor luxe aankopen of een verblijf in een vijfsterrenhotel.
Welke kosten kan ik claimen bij een vertraging?
Als uw Icelandair vlucht vertraagd is, kunt u bepaalde kosten die u door de vertraging heeft gemaakt, terugvragen voor vergoeding.
Hieronder vindt u een overzicht van kosten die in aanmerking komen voor terugbetaling:
- Eten en drinken
- Hotelovernachtingen
- Transfers of ander vervoer
- Extra kosten voor een nieuw vliegticket (vervangende vlucht)
Heeft u kosten moeten maken vanwege de vertraging? Dan kunt u deze indienen bij Icelandair. Voor bedragen vanaf €250 kunt u ook via ons een claim indienen.
Dit is wat passagiers van EUclaim vinden
Geschreven door Jerrymie Marcus
Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie.
Meer over JerrymieHulp nodig? Neem contact op
Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!