Vertraging met SunExpress?
Zo krijgt u tot €600 vergoeding
Heb ik recht op compensatie bij een vertraging van SunExpress?
Als uw SunExpress vlucht meer dan drie uur vertraging heeft bij aankomst, kunt u mogelijk aanspraak maken op een compensatie tot €600 per persoon. Dit is bepaald door EU Verordening 261 uit 2004.
SunExpress is een Turkse airline en komt niet uit de EU, maar toch geldt het recht op compensatie ook voor deze luchtvaartmaatschappij. Althans, bij vertrek van een vliegveld in een EU-lidstaat.
Om in aanmerking te komen, moet uw vlucht met SunExpress aan de volgende voorwaarden voldoen:
- De vlucht vertrekt vanuit een EU-land.
- De vertraging bij aankomst is meer dan drie uur.
Maar wat als er wel vertraging is, maar het is niet de schuld van de luchtvaartmaatschappij? Bij overmacht hebben passagiers geen recht op compensatie. Denk hierbij aan slecht weer, natuurrampen of stakingen van luchtverkeersleiders.
Vind mijn SunExpress vlucht
Zoek uw SunExpress vlucht op in de lijst hieronder. Mocht uw vlucht er niet tussen staan, kunt u ook handmatig zoeken. U heeft tot twee jaar na de vluchtdatum om een claim in te dienen.
Hoeveel geld terug krijg ik bij een vertraging?
Het bedrag hangt af van de afstand van de vlucht en is vastgelegd in de Europese wetgeving. De maximale hoogte van de vergoeding is €600 per persoon, ongeacht de prijs van uw vliegticket.
Deze vergoeding is compensatie voor verloren tijd tijdens een vertraging. Twijfelt u over de afstand van uw vlucht? Vul hieronder eenvoudig uw vertrek- en aankomstlocaties in om dit te berekenen.
Vergoeding
per persoon
-
€250
Korte afstand
tot 1500 km
Bijv. Amsterdam – Londen
-
€400
Middellange afstand
1500 – 3500 km
Bijv. Amsterdam – Antalya
-
€600
Lange afstand
vanaf 3500 km
Bijv. Amsterdam – Beijing
Extra kosten door vertraging SunExpress
Als uw SunExpress vlucht meer dan twee uur vertraagd is, is de maatschappij verplicht om passagiers verzorging te bieden.
Bent u vooraf geïnformeerd en kunt u later vertrekken, dan is deze verzorging misschien minder belangrijk. Maar als u bijvoorbeeld al op Schiphol bent, kan de situatie veel stressvoller zijn.
SunExpress moet zorgen voor eten en drinken (kan ook in de vorm van tegoedbonnen). Er zijn zelfs situaties denkbaar waarbij een hotelovernachting nodig is. In dit geval moet de airline de accomodatie en de vervoerskosten regelen.
Als deze voorzieningen niet worden aangeboden, kunt u de kosten zelf maken en deze later terugvorderen.
Bewaar uw bonnetjes en zorg dat de uitgaven redelijk blijven. Dit is dus niet het moment om oesters en champagne te bestellen of te verblijven in een vijfsterrenhotel.
Welke kosten kan ik claimen bij een vertraging?
Als uw SunExpress vlucht vertraagd is, kunt u de kosten die u door de vertraging heeft gemaakt, terugvorderen.
Hieronder een overzicht van de kosten die voor vergoeding in aanmerking komen:
- eten en drinken
- hotelovernachtingen
- vervoer
Heeft u kosten moeten maken vanwege de vertraging? Dan kunt u deze terugvragen bij SunExpress. Voor bedragen vanaf €250 kunt u ook via ons een claim indienen.
Dit is wat passagiers van EUclaim vinden
Gecontroleerd door Paul Vaneker
Paul Vaneker is Senior Flight Intelligence en heeft bij KLM en Transavia gewerkt. Verschijnt veel in de media om op te komen voor rechten van passagiers.
Meer over PaulHulp nodig? Neem contact op
Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!