Botsing tussen twee vliegtuigen voorkomen
Op 7 Januari 2013 was vlucht TP-87 onderweg van Lissabon naar Sao Paulo op een hoogte van 34.000 feet. Tegelijkertijd vloog AF-457 van Sao Paulo naar Parijs over dezelfde route op een hoogte van 35.000 feet.
Op een gegeven moment verzoekt TP-87 te mogen klimmen naar 36.000 feet, dit werd voorlopig niet toegestaan in verband met het naderende Air France toestel. Even later herhaalde het TAP Portugal toestel haar verzoek om te klimmen naar 36.000 feet en kreeg akkoord van Oceanic Control. Echter, op exact dat moment vloog het Air France vliegtuig op de grens van het Kaap Verdische en Kanarische Eilanden luchtruim en werd de coördinatie hiervan overgedragen.
Tijdens de klim van TAP Portugal werd het TCAS (Traffic Collision Avoidance System) in beide toestellen geactiveerd, omdat er een situatie dreigde te ontstaan waarbij beide toestellen op dezelfde hoogte zouden belanden. Dit systeem communiceert direct tussen de toestellen waarbij de ene crew advies krijgt om te klimmen en de ander om te dalen, zodat zij niet op dezelfde hoogte zullen vliegen en een botsing in de lucht voorkomen wordt. Ook in dit geval kreeg TAP Portugal het advies te stijgen en Air France te dalen, net zo lang tot TCAS zegt “clear of conflict”. Beide vluchten zijn veilig geland op de bestemmingen.
Uit deze situatie blijkt dat de luchtvaart back-up-, controle- en waarschuwingssystemen heeft om informatie te verifiëren en eventuele menselijke fouten op te vangen. Hierdoor worden eventuele fouten tijdig gecorrigeerd, zodat vliegtuigen één van de veiligste vervoersmiddelen zijn van de wereld.